webForumDet fria alternativet

Java 2 Enterprise Edition == JSP?

7 svar · 382 visningar · startad av kobranturre

kobranturreMedlem sedan maj 2004602 inlägg

Är dem 2 sakerna samma sak? Och vad är EJB?

Skulle vara trevligt om ngn kunde förklara närmare vad Java 2 Enterprise Edition är :)

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

kan ju ta och läsa lite här:
http://java.sun.com/j2ee/
EJB = Enterprise Java Bean

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

J2EE är en samlig olika tekniker b.la. EJB, JSP, Servlets och Mail.
Det som är gemensamt för de tekniker som ingår i J2EE är att de är byggda för webben. Det är ett tilläggs paket till vanliga Java.

/Viktor

enguisMedlem sedan juli 20045 inlägg

j2ee körs på en applikationsserver vilket ger den en annorlunda design än en fristående applikation. En j2ee-lösning behöver inte ha ett webinterface.

haha det blev lite indiska för mig där.

Få se om jag fattade rätt

EJB = Bönor....som typ MySQL

Mail = ngt program som man kan kolla mailen med

JSP = Som PHP. Det är "i" JSP man skriver koden

har jag fattat rätt?

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Njea... du har väll int riktigt greppat men nästan.

EJB = Enterprice Java Beans. Ett "ramverk" eller paradigm för att göra distribuerade applikationer i en applikationsserver. Se t.ex. www.autokatalogen.se, den är gjort mha EJB till största delen.

Mail är en samling klasser som hjälper en att skicka och ta emot mail. Det finns implementeringar för att skapa mail i SMTP-format, kontakta en POP eller IMAP-server o.s.v.

All mail-programmering går att göra själv genom att parsa igenom den datamängd som kommer när man ropar men då måste man veta exakt vilka bittar som säger vad... lite jobbigt så det är skönt att någon annan har gjord det åt en.

JSP. Där fick du rätt. Fast skillnaden är att JSP kompileras till en riktigt java-klass, en servlet. Det vet jag inte om PHP-sidor gör...

Okey, tackar för svaret?

är JSP sidor säkra? jag har hört att dem använder sig av Java/JSP på många banker. Men är det inte då enkelt att decompilera koden så att man ser allting?

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

kobranturre skrev:

är JSP sidor säkra? jag har hört att dem använder sig av Java/JSP på många banker. Men är det inte då enkelt att decompilera koden så att man ser allting?

En webbsida/webbplats/applikation/tillämpning är aldrig säkrare än den som har skrivit den. Generellt sett anses väl dock plattformar för Java, JSP och dess tillhörande och kompatibla teknologier vara säkrare än t.ex. MS motsvarighet, men som sagt; det beror på vem som sitter bakom spakarna. ;)

Serverteknologier såsom JSP, PHP, ASP, ASP.NET och andra språk exekverar aldrig kod på klientsidan, utan allt sköts på servern; därav namnet. Det enda du får tillbaka, och således också det enda du har tillgång till utan att fysiskt hacka maskinen, är resultatet av exekveringen, vanligtvis HTML, XML, text eller annan utdata.

Så; nej. För att 'dekompilera' serverscriptsidor eller eventuella binärfiler måste du först få tillgång till dem, och det har du inte som vanlig besökare.

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb