webForumDet fria alternativet

Enkel Java, hjälp!

13 svar · 724 visningar · startad av dwd

dwdMedlem sedan juli 200435 inlägg

Hejsan!

Jag skulle vilja be någon att göra ett kort och enkelt litet Java-program:

En klass List för att implementera en sorterad länkad heltalslista. Det man skall kunna göra är:
Lägga till element till listan
Ta bort element ur listan
Söka efter element i listan
Skriva ut listan på skärmen.

Inga utav Javas listklasser får användas. Det behöver inte vara något snyggt alls, bara det allra enklaste.

Vore evigt tacksam för Din hjälp! :e

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Luktar skoluppgift långa vägar!! Varför inte göra det själv?

hehe :r stämmer bra. Det är så att jag inte själv har tid att göra denna uppgift. Det är en liten del av kursen och jag har missat tillhörande föreläsningar pga sjukdom. Jag kan JS och ngr andra språk så dessa uppgifter klarar jag galant.. men java... får sätta mig in i det senare när jag får tid..!

Som sagt, vore evigt tacksam ifall ngn kunde hjälpa mig! :)

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Kanske ide att även ta kursen när du har tid?

jo, kanske det. men nu behöver jag få denna uppgift godkänd för att gå vidare med de andra språken. Det är en översiktskurs i programmering så Java är därför bara en liten deluppgift. Som sagt så ska jag sätta mig ner och klura på Java senare när jag har tid.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Om du redan kan flera andra språk så ska denna uppgift inte vara så svår att göra. Börja lite smått att pilla med Java så ska du nog klara av den på några timmar. Får du problem är det bara att fråga här så kan du få hjälp (dock inte med ett färdigskrivet program för skolan).

/Viktor

hmm, jag vet inte vart jag ska börja. Förstår inte riktigt själva uppgiften. Vad menas med länkad lista. Jag har lyckats göra ett program som frågar efter tal och sedan skriver ut dem sorterat. Hur gör man en sökfunktion/deletefunktion?? Snälla hjälp mig, jag försöker ju verkligen :stud

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Om du inte vet vad en länkad lista är, är det hög tid att plocka fram kurslitteraturen! Det borde vara det självklara stället att börja på! :( Jag kan faktiskt lova dig att du hittar det där. Eftersom det är en ytterst grundläggande datastruktur kan det inte vara alltför många programmeringsspråk som du kan sen tidigare...

Varför går du kurser om du inte har för avsikt att lära dig något? :q Om du inte är beredd att läsa in saker på egen hand kommer du aldrig att lära dig något överhuvudtaget... Det är lika bra du inser det med en gång! :(

Om du inte vet vad en länkad lista är, är det hög tid att plocka fram kurslitteraturen!

hehe, kanske inlägget var lite slarvigt formulerat. Just termen länkad lista har jag inga problem att förstå men själva uppgiften...

Varför går du kurser om du inte har för avsikt att lära dig något? Om du inte är beredd att läsa in saker på egen hand kommer du aldrig att lära dig något överhuvudtaget... Det är lika bra du inser det med en gång!

Skulle vara tacksam ifall du kunde ta och läsa tidigare inlägg innan du ställer en fråga... Så slipper jag besvara samma fråga 200ggr... ;)

dwd skrev:

... Skulle vara tacksam ifall du kunde ta och läsa tidigare inlägg innan du ställer en fråga... Så slipper jag besvara samma fråga 200ggr... ;)

Det gör jag. Och det jag läser imponerar inte direkt...

Vad är det egentligen du säger? Du vill inte lära dig Java som är en del i din kurs. Så snälla wF ska skriva ditt program, så du blir godkänd och får (i slutändan) poäng som avser att visa att du lärt dig det översiktskursen går igenom. Vilket du, om vi skriver programmet, inte har. Du kan inte välja att bara läsa precis de bitar du tycker är kul. En kurs ser ut som den gör. Den fråga du borde ställa dig är en annan: Är du tillräckligt intresserad av att lära dig resten av kursen för att det ska vara värt att lära sig den Java du behöver med? Om svaret är nej, så vill du inte lära dig resten tillräcklihgt hett. Om svaret är ja, så kommer du att ta dig igenom Javakursen. Och om du har specifika frågor får du säkert svar... (Alltså inte "Skriv mitt program, tack!")

äschhh! jag tror du missuppfattat mig en hel del! Som jag skrivit tidigare så vill jag gärna lära mig JAVA, men för tillfället har jag inte tid. Läsen man en kurs så har man ofta en "sista-inlämnings-dag". Det är denna dag jag tänkte förhålla mig till. När detta är gjort så kan jag i lugn och ro gå tillbaka och lära mig från grunden. Punkt, nu är det sagt! Hoppas du förstår och inte fortsätter ta illa upp ... :bire

Vill du inte hjälpa så behöver du inte skriva här alls. :x

dwd skrev:

äschhh! jag tror du missuppfattat mig en hel del! Som jag skrivit tidigare så vill jag gärna lära mig JAVA, men för tillfället har jag inte tid. Läsen man en kurs så har man ofta en "sista-inlämnings-dag". ...

Det har man ofta, ja. Och om man inte har tid så missar man detta datum. Hårt, men sant! Ofta brukar det gå att lämna in labbar efter detta datum också, men man kanske missar lite fördelar då. I värsta fall får du väl gå om kursen?

dwd i dubblettråden skrev:

Hittar ingen litteratur som hanterar just den här typen av JAVA-programmering. De flesta böckerna handlar mer om tradiga effekter och sådant krafs. ...

??? Det är faktiskt ovanligt med programmeringsböcker som INTE går igenom de grundläggande datatyperna! Du har visst en väldig otur med dina böcker. Men det här var ju en skoluppgift? Då måste det väl finnas en bok/häfte/kompendium som hör till kursen? Har du provat att läsa i den? Eller har du hoppat över det inköpet av något skäl? I så fall kanske det är dags att ompröva beslutet?

Ett tips dock: Mina föreläsare brukar dela ut sk föreläsningsanteckningar som man kan få tag i även om man inte går på föreläsningen. Du kanske kan komma över ett sådant häfte på något sätt? Om inte annat så genom att ringa läraren och vädja, eftersom du missade föreläsningen?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Visst skulle man kunna peta ihop det där åt dig, men förutom att du idiotförklarat dig själv i den här tråden så är det detsamma som FUSK (iom att det är en skoluppgift) att låta andra lösa examinationsuppgifter och ifall det handlar om en högre utbildning kan det drabba dig hårt - ifall du blir ertappad.

Det är inte svårare att plita ihop en länkad lista i Java än i t.ex C. Vidare finns det väl hur mycket exempel som helst att hitta via google?

CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg

Om du vill ha ett bra ställe där du kan läsa om länkade listor och liknande strukturer i java så rekomenderar jag denna länk! :)

http://www.javacommerce.com/tutorial/JavaData/JavaData.html

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.457f92c7
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)