AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Tänkte börja på ett litet nytt hobbyprojekt där jag tänkte implementera en böna som loggar det mesta.
Dvs på samma sätt som man ibland skriver ut system-meddelanden skulle jag vilja föra en loggfil över viktig data. Typ vilken användare modifierade en text etc.
Någon som har exempel på någon sådan liten böna?
Vilket är smidigast förresten, att spara sådan logg i en txt-fil eller i en databas(mysql)?
Andreas
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det normala är väl att trycka ner det i en fil...
swedeMedlem sedan feb. 2004230 inlägg Apache har väl i en logging modul i sin common serie?
log4j tror jag att den heter...
Den kanske kan hjälpa dig?
Annars gillar jag loggar i .txt format, för jag är ju en Unix admin ;)
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Det jag menar med loggning är att logga felmeddelanden i systemet, men även annan info såsom.
Inloggning misslyckades, profil uppdaterad etc.
Andreas
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Utökning av swedes svar: Använd paketet java.util.logging så har du ett bra ramverk att bygga på.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg log4j tycker jag är bra och rekomenderar det.
Där kan du logga i flera nivåer (DEBUG, INFO, WARN, ERROR, FATAL). Sedan har du en config fil som du ställer in vilken nivå du vill logga på och vilka nivåer och klasser/paket som skall till vilka logg-filer.
För att logga bestämmer du helt vad som skall ut. Dvs du skriver med kod log.debug("Nu går jag in i denna funktionen") osv...
Detta är byggt helt kring det ramverk som nämndes ovan och är enligt de flesta källor på nätet ett av de bästa sätten att logga.
Du kan för övrigt ställa in i din config fil om du vill logga till fil, databas eller något annat trevligt...