webForumDet fria alternativet

Helt ny

7 svar · 385 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Hallå!

Har lite planer på ett program för mobiltelefoner. Då är det ju Java som gäller har jag förstått, kan börja med att säga att jag inte kan nått om detta och har enbart utvecklat i VB och ASP innan. Men nu tänkte jag alltså försöka ge mig in i mobilvärldens programering oxå =)

Grund frågan får väll bli helt enkelt; Vad behöver jag har att komma igång?

Den slutgilltiga produkt som jag planerar att göra kommer vara tvungen att ansluta till någon slags databas, helst MySQL men det har mindre betydelse. Programmet kommer alltså komminucera med databasen via GPRS. Detta är väll möjligt?

Men en sak i taget, vad behöer jag för att komma igång?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

1. SDK'n Java Mobile. (Vet ej om den heter så) Går att hitta på http://java.sun.com

2. Vet att du inte frågade det. Men du behöver nog lite OOP kunskaper så kika igenom det lite snabbt hade inte skadat.

3. Du måste ladda ner några filer för att kunna köra mysql. (Jag är inte säker på om mobile sdk'n klarar dessa så du kanske måste göra en server applikation också som mobiltelefonen arbetar emot som i sin tur hanterar databasen).

4. Ett utvecklings verktyg är inte heller helt fel. Det finns två gratis versioner Eclipse och Netbeans. Söker dom efter det här så finner du nog rätt mycket info om dom.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du behöver J2SE för att kompilera dina program, och du behöver J2ME-paketen för att kunna utveckla till mobila plattformar. Det här med databas... Skapa ett enkelt protokoll där du skickar information till och från din serverapplikation med MySQL-databasen. Använd t.ex. en HashMap på den mobila enheten där du lagrar informationen, som serialieras när du skickar iväg den till servern.

Tackar tackar! Då vet jag iallafall lite mer om vad jag ska läsa på =)

Som jag fattat det behöver jag alltså en serverapplikation som komunicerar med databasen? Måste den också vara gjord i Java eller kan jag lösa det med VB som jag behärskar bättre? Och sen alltså en javaapp på mobilen som komunicerar med min server.

Det blir så att den ansluter till en port på datorn då eller hur? Och sen får jag slänga ihop ett eget protokoll för hur informationen ska sändas mellen server och klient? Isåfall är ju iallafall inte det några problem =)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du är helt rätt ute. Du behöver inte skriva serverapplikationen i Java, så länge den klarar att hantera informationen som den ska ta emot och vice versa (Att skicka Java-objekt till servern är m.a.o. inte någon höjdare :) ).

Det är inte några jätte hemliga uppgifter som ska skickas så jag tänkte att det borde väll gå att skicka det som vanlig text och när det tas emot på servern respektive klienten så delas texten upp son i en array i stort sätt och så lägger man bara in rätt del på rätt ställe så att säga.

I VB är detta ju väldigt enkelt genom att använda Winsock, men finns det något motsvarande i Java som ska sända och ta emot text?

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Du skulle med lätthet kunna lösa det med Web Services, där kan du välja att använda Java, C++ eller .NET då skickas data med hjälp av sk SOAP (xml). Du kan skapa dessa i andra språk med men vad jag vet så är det dessa som har bäst implementation av Web Services än så länge. En nackdel med text i jämförelse med javaobject i mobila enheter är att stränghanteringen är krävande för dessa små krabater.

Axis är en soapmotor som kan utvecklas i c++ eller Java, annars kan du använda t ex visual studio för att enkelt skapa soapmotor/web services.

Till mobila enheter behöver du sedan en klient som klarar av att ta emot soap och parsa detta, det finns ett litet paket som heter ksoap som är utvecklat i J2SE men som med enkelhet kan användas på mobila enheter med J2ME. :)

r: databashantering klarar de nyare mobilerna av numera (dock inte alla features som mysql mm antar jag).

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Poffe skrev:

I VB är detta ju väldigt enkelt genom att använda Winsock, men finns det något motsvarande i Java som ska sända och ta emot text?

Som sagt, web services finns, men om du bara vill laja med sockets finns java.net.Socket.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)