webForumDet fria alternativet

Problem med multicasting

7 svar · 318 visningar · startad av juventus1

juventus1Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Jag har stött på ett irriterande problem som har med multicasting att göra. Problemet är att inga multicast-meddelanden kommer fram. Samma program fungerar fint på en annan dator utan några ändringar. Båda datorerna kör v 1.4.2. Vad kan problemet bero på?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det kan bero på att multicasting är rätt begränsat. Det funkar i princip bara på lokala nätverk och subnät.

Vet du hur man kan kolla om det är fungerar i mitt nät? Sitter vid ett litet lokalt nätverk, så jag tycker att det borde fungera.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Är det bara switchar/hubbar mellan datorerna så skall det fungera.

Det är inte så att du har någon brandvägg igång på?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Man kan stänga av/blockera multicasting i lite mer avancerade switchar.

btw. vad har det att göra med Java?

När jag testade programmet körde jag både sändare och mottagare på samma dator. Då borde väl inte nätet spela någon roll? Nätet består bara av två datorer och en hub.

En brandvägg är igång och det är XPs inbyggda brandvägg som skyddar internetanslutningen.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

juventus1 skrev:

När jag testade programmet körde jag både sändare och mottagare på samma dator. Då borde väl inte nätet spela någon roll? Nätet består bara av två datorer och en hub.

Beror lite på hur du gjorde, paketen kan mycket väl gå via nätverks adaptern i datorn och då träder eventuell brandvägg in och spärrar.

juventus1 skrev:

En brandvägg är igång och det är XPs inbyggda brandvägg som skyddar internetanslutningen.

Prova att stänga av den.

Nu fungerar det. Problemet var att på den burk jag sitter vid finns det två nätverkskort. Den ena kortet används inte just nu pga av bredbandsbyte. När jag valde "Disable" på anslutningen som använde det kortet fungerade det. Tydligen använde den "fel" adapter. Tack för ledtrådarna.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)