Nån som vet om man på något sätt kan få ett program att reagera på förändringar i t.ex ett textfält (som en chat t.ex) genom att bara "se" textfältet (alltså inte beröra det andra programmet).
Eller reagera på visuella förändringar på bildskärmen.
Vore jättebra om nån hade nåt tips om var man kan börja leta...
typ om det finns nån java klass som nästan passar..
(eller vet att det är helt omöjligt) :)
etromicMedlem sedan juni 200420 inlägg Menar du något annat än vanliga event-listeners?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Du kan ju glutta lite på java.awt.Robot.
etromic skrev:
Menar du något annat än vanliga event-listeners?
Ja det tror jag i alla fall.. ett exempel: man är inne i en chat på t.ex aftonbladet. å så vill man att programmet ska registrera om ett visst ord skrivs eller så. Utan att på något sätt vara kopplad till chat-programmet.
Eller att programmet registrerar förändringar på bildskärmen bara genom att "titta" på den..
Jag vet inte om det går eller hur det skulle gå till, men det vore roligt om man kunde..
spango skrev:
Du kan ju glutta lite på java.awt.Robot.
Med en sådär 1000 Robot.getPixelColor(int x, int y) skulle man kanske kunna identifiera en blid av nåt slag.... detta kan vara slavgörat jag letat efter! :birp
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ja, antingen det eller ett anrop till createScreenCapture ;)
hmm... nu skulle man bara ha ett sätt att kolla on en liten BufferedImage är en del av en större... Ungefär som instanceOf i String. =)
Och en sak till.. med MouseListener.. kan man lyssna efter ett klick på skvbordet, så att man med Robot.getPixelColor(...) och MouseEvent.getPoint() kan få fram färgen och koordinaterna på det riktiga skrivbordet (eller vad som nu ligger överst på skrivbordet). Eller kan man bara göra dessa saker i "sitt eget" program?
Antar att man skulle kunna göra en Robot.createScreenCapture(...) och jobba med den, men jag letar alltid efter genvägar..
etromicMedlem sedan juni 200420 inlägg OCR är en pryl för att få fram text ur incannade dokument. har aldrig testat, men tro de ska funka bra. tror inte de är inbyggt i java däremot.
för din andra fråga, prova kolla på:
addAWTEventListener(AWTEventListener listener, long eventMask)
den ligger i java.awt.Toolkit.
eventmasken bör bestå av AWTEvent.MOUSE_MOTION_EVENT_MASK antar jag