webForumDet fria alternativet

J2EE och dess användning av JavaBeans

1 svar · 267 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej!

Det har varit lite tyst med J2EE för min del och nu verkar det som om jag glömt vissa detaljer.

Försöker komma i underfund med vad JavaBeans behövs till.

Jag använder mig utav MVC-pattern där en controller dirigerar klientens förfrågan till rätt komponent. Komponenten i fråga behandlar sedan klientens förfrågan och returnerar sedan en jsp-sida till klienten. Om jag har förstått rätt så är det här JavaBeans:en kommer i bild. När komponenten returnerar svaret i form av data av nåt slag så skall datan lagras i en JavaBean som sedan jsp-sidan kommer åt.

En JavaBean innehåller inte business-logik utan bara datan som view:n (i detta fall en jsp-sida) skall presentera för klienten.

Komponenten behandlar enbart datan, skapar en JavaBean och lagrar datan i den och returnerar en jsp-sida som kommer åt datan i JavaBean:en.

Har jag förstått någorlunda rätt? :)

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Re: J2EE och dess användning av JavaBeans

jme skrev:

En JavaBean innehåller inte business-logik utan bara datan som view:n (i detta fall en jsp-sida) skall presentera för klienten.

Ja precis. Du kan sätta scope för bönorna också så att dom ligger kvar under längre tid än bara för just den sidan du genererar.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)