erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg
Hej!
Jag sitter och pillar med en liten app där jag ska hämta lite info från en databas. Eftersom jag inte vill blanda in resultset eller min modellkomponent i presentationslagret vill jag istället returnera någon form av collection, men inte en collection av något specifik objekt.
Vad jag vill göra är att returnera en flerdimensionell array eller liknande som innehåller en kopia av mitt resultset, så den kan innehålla som exempel låt oss säga följande. Jag har ett resultset som håller flera rader från databasen och följande kolumner, Förnamn, Efternamn, Telefonnummer, Personnummer
pos0. Erik Andersson 08 66 56 56 761202-1245
pos1. Erik Johansson 08 66 58 56 741202-1225
pos2. Anna Johansson 08 62 58 56 741102-1225
Hur ska jag gå till väga.
tacksam
andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003211 inlägg
Jag hade skapat följande klass:
public class Person
{
private int position;
private String namn;
private String telefon;
private String personnummer;
public int getPosition()
{
return postion;
}
osv...
public void setPosition(int p_position)
{
position = p_position;
}
osv...
}
Sedan hade jag lagt in alla instanser av denna klass i en ArrayList. Men eftersom du skriver att du inte vill använda en speciell typ av collection, så kan du väl returnera en Person-array??
Jag efterfrågar inte en collection av objekt utan i detta fall är det en sak som ska returneras till ett presentationslager, som inte har kännedom om modellstrukturen (alltså klasserna som ligger till grund för applikationen). Och jag vill alltså kopiera in ett resultset till en 2 dim. array, och använde det i presentationslagret.
Har kommit på ett sätt men det känns inte helt riktigt, det är att lagra en en arraylist i en arraylist så att säga. En collection av arraylists.
NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg
Hmm, men skapar du inte objekt av det du får från databasen ?
Du kanske kan använda en Comparable[] ?
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Jag tycker det låter hemskt jobbigt... men du kan ju returnera t.ex. en (Array)List av Map:s, där du mappar fältnamnet till innehållet.
Nickemannen, jo jag skapar objekt av det jag får från databasen, men sitter med ett problem där presentationslagret inte får ha någon kännedom om modellen, mina klasser och objekt. Därför kan jag inte returnera objekt.
NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg
Erka ha ett lager emmellan då.
Kika lite på MVC modellen :)