Hej Jon, a tack för länken ! Läste igenom den lite snabbt.. den gav en bra överblick så det var bra :)
satt o funderade lite.. jag har en bokningsapplikation. Därifrån vill jag kunna göra Add (A), Insert (B), Update (C), och Delete (D) (och var och en utav dessa kan jag göra till egna klasser (?).
Är det så att man kanske kan tänka sig att
basklass Z
Z "har" snarare än "är" (som du sa) grafik metoder och ska då ärva dessa (?) (ex makeButtons, makeLabels etc.. ) från en annan klass (G)..
Z "har" också massa XML funktioner (som ligger i klass X) (här kunde jag t.ex lägga countNrOfCases() kom jag på)
Eftersom Z inte kan ärva både G och X måste G först ärva från X, o sen Z ärver G..?
Så nu så "är" A, B, C, D instanser av Z och ska då (innehålla/aggregera) Z då..? (När du säger "innehåller", det är då du menar att man ska instantiera objekt kontra att skriva extends?)
Sen, ska det vara så att metoder som används av mer än en klass ska ligga högre i klasshierarkin..? Och om det bara är en klass ska kan man lägga metoderna direkt i klassen?
hmm.. funderade lite till
Pew skrev:
Fundera kring vad som menas med objekt. Vad ska ett objekt innehålla och vad finns det för likheter mellan olika objekt? Dessa likheter kan du ju exempelvis samla in i en överklass
Egentligen så är ju A, B, C, D metoder.. (behaviour).. när ska man göra klasser av dem och när är det okay att de ligger inbäddade i en annan klass? ABCD använder inte alla Grafik och XML funktioner i G och X klasserna.. så G och X borde bara innehålla det som används av alla klasser (t.ex alla klasser måste iaf kunna koppla till XML filen, men alla behöver inte kunna göra Delete).
hehe.. nä, nu blev jag ännu mer förvirrad.. inser att det nog inte går att svara rakt av på detta.. jag ska återkomma om nån månad eller ett par när jag har läst på mer o har smalare frågor.. :) Tack för svaren igen !