webForumDet fria alternativet

Servlet -> scriptlet

14 svar · 401 visningar · startad av tosses

tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg

Hej!

1. Kan man överföra en sida i jsp från scriplet till servlet??

2. Hur parsa man html koden i en servlet??
ex: <p><%skriv ut tabeller och data osv från en servlet här%></p>

3. hmm ??

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
  1. En JSP-sida är en servlet
  2. Parsa? Om du menar blanda HTML-kod och Javakod, så är svaret ja... så länge servleten är en JSP-sida ;)
  3. Förtydliga, kanske?

Jag menar:
Jag har gjort en jsp-sida där jag infogat java i html koden, ungefär som asp
ex:

<html>
<head></head>
<body>
<%if(bla bla bla.equals("asdasda"))
{
connect to db osv.....%>
<table> osv...
<%= skriv ut från db%>
</table>
<%}%>
</body>
</html>

Jag vill veta hur man separerar java och html??

Är detta en helt tokig fråga eller ??
Kan man kompilera java kod till ex class filer och sedan implementera dem i html eller hur gör man ??

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

tosses skrev:

Kan man kompilera java kod till ex class filer och sedan implementera dem i html eller hur gör man ??

Titta och sök lite på Javabeans. :)

Ok

Har sökt - fattar inget!!

Hur skapar man ett package av sina class filer för att använda med usebean ?? Har ingen något lätt exempel??

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Inte för att jag gillar webstudio något vidare, men denna länken kanske kan ge dig lite grundläggande information så att du kan ställa de frågor som du inte förstår här sedan.

http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=183

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Det du ska börja med att göra är nog att kolla upp lite olika termer innan du börjar knacka, annars blir det bara jobbigt i längden.

En jsp sida är ofta presentationslagret och man se det som att man tar en vanlig htmlsida och sen stoppar man in lite javakod, diverse skumma jsp taggar i den. En scriptlet är egentligen bara ett stycke javakod som man ha tryckt in på en jspsida. (inom <% %>)

När man går in på en jspsida (http://adr/minsida.jsp) så kompileras automagiskt din jspsida om till en servlet och exekveras. Det kan cachas och donas lite där också, men det är inget du behöver bry dig om.

Sen kan du göra så att du skriver en servlet och anropar den, det kan vara helt skilt från jsp. Du behöver inte använda jsp för att visa en sida tex.

Ett användningsområde där man använder jsp och servlets (som man har knackat själv och inte genererats från jsp sidor) tillsammans är där man har mycket att processa och kontrollera. Det är lättare att jobba med servlets om man ska knacka mycket javakod. Då gör man så att man anropar servleten som gör en massa, tex anropar databas och göra annat som inte ska finnas i presentationslagret. När man är klar så kan man skicka vidare arbetet till en jsp sida som genererar output och skickar tillbaka det till klienten.

googla lite så hittar du exempel på hur både jsp och servlets ser ut. Eller tanka hem tomcat och kika på exemplen som följer med där. http://jakarta.apache.org/tomcat

Blev visst lite flummigt.. men det kanske hjälper lite iaf.

Tack Aleph_One!!
Precis så som jag förstått det!!!!

Det jag skulle vilja göra är att ta ut t.ex. databaskopplingen från min jspsida(scriptlets) och lägga in den i en servlet.
och sedan anropa den från en jspsida.

Jag har gjort servlets i WEB-INF mappen osv..

I dagläget ligger allt i presentationslagret. Ungefär som i asp.

Helst om man kunde dela upp jspsidan i delar och kompilera till .class som sedan anropas på utvalda ställen i jspsidan

Du kan skicka vidare från din servlet till en jsp sida i metoden doGet/doPost såhär:

ServletContext app = getServletContext();
RequestDispatcher disp = app.getRequestDispatcher("/sökväg/till/sida.jsp");
disp.forward(request, response);

där request och response är HttpServletRequest / HttpServletResponse.

Vet inte om jag förstod mycket av ditt senaste inlägg, utveckla det gärna lite mer :)

Jag har testat lite perl för länge sedan.
I perl skapar man koden på en egen sida sedan parsar man html sidan genom perlsidan.

Det enda som syns på html sidan är typ:

-- #perlfunction kalle -- (Kommer inte ihåg syntax)

inget mer. Perlfunction kalle kan vara en tabell med alla skotermärken t.ex. :)

Det är detta (ursäkta mig att jag e så dålig på att förklara) som jag skulle vilja se i java eller jsp.

Jag kan tänka mig att html är för perl som xsl är för xml

Jag ska iväg strax, men börja kika på beans och hur du kan använda dom på en jsp sida.
Kan förklara mer sen när jag kommer hem.

Ingen fara!! Jag kollar så får vi se!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)