hej jag har hört att snart ska det inte gå att köra java-applikationer på Windows?, alltså den här JVM ska inte vara supportad så länge till, stämmer detta?.
java support på windows
Collapse
X
-
Nej det stämmer inte alls. Microsofts MSJVM ska sluta supportas i slutet av 2007. Men det finns andra JVMs som används och är gratis. Vanliga Java applikationer använder ofta Sun's JVM.
http://www.microsoft.com/mscorp/java/
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/downloads/ (J2SE JRE)Comment
-
Ingen av de java applikationer jag har använt på windows använder sig av Microsofts JVM utan Sun's. Microsofts JVM är långt ifrån lika uppdaterad som tex Sun's JVM.
Så som svar på din fråga, ja det är smart att använda nåt annat än microsofts jvm
Comment
-
hehe, men longhorn då?, funderar på att skola mig i java, men vill vara säker på att det kommer finnas kvar.
Men egentligen, en JVM måste ju veta om en massa low-level processer i och hur operativsystemet arbetar för att den ska kunna fungera buggfritt, hur bär sig andra JVM åt sig för detta tro?.Last edited by tjocko; 2004-04-23, 23:03.Comment
-
SÅ slutet är inte Windows att det inte går att skriva en JVM...
Och ja, Java kommer absolut finnas kvar. Det är såpass bra och finns så mycket kod att det kommer att hänga kvar länge till. Dessutom, lär du dig Java är inte steget så långt till andra miljöer/språk.Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.
XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.Comment
-
För att ett program överhuvudtaget ska kunna fungera så måste man exponera en hel del systemanrop utåt. För det mesta så döljs vad man EGENTLIGEN gör i programspråken och översätts i kompileringen.
Att få reda på hur t.ex. Microsofts trådmodell, som för övrigt är PThread-kompatibel (fattas bara annat), IO-strömmar, porthantering o.s.v. funkar på en lägre nivår finns det böcker från Microsoft att köpa.
För övrigt finns det sådana guider till alla operativsystem... utom Linux där man oftast får ladda hem källkoden och kolla själv va' fan den håller på med... ;-)Praeterea censeo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråkComment
Oderland
Collapse
Comment