webForumDet fria alternativet

Hur vanligt är java på datorer?

14 svar · 590 visningar · startad av Picklezz

PicklezzMedlem sedan jan. 2002448 inlägg

Har precis gjort ett program i Java och hörde sen att det inte var så vanligt med java på datorer? alla datorer jag testat och använt har haft java...men det kanske bara är en tillfälighet då?

Om man har "java för webbläsare" kan man inte köra .jar filer då utan att ladda ner hela Java från suns hemsida?

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Med fara för att göra bort mig totalt, om du skriver ett program i Java och kompilerar det för Win miljö är det väl hugget som stucket om användaren har någon java-machine på datorn?

hajdoMedlem sedan nov. 2003231 inlägg

Java är plattformsoberoende(långt ord)... Vilket menar att vad man än har, Windows, Linux eller Mac så funkar det på allt... Alla nya datorer (ca.2 år tillbaka) har Java installerat från början... Annars så är det bara för dig att länka till http://www.java.com/en/download/windows_automatic.jsp så får man ladda ner det där...

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

I och med att Microsoft inte fick distribuera sin utdaterade Javaversion med XP har de flesta blivit tvungna att installera nya Java. Sen kan man förstås inte vara riktigt säker på vilken version folk har installerat...

oki...så det är alltså inte självklart att folk med en nyare dator än 2 år kan köra en .jar fil jag gjort av mina class filer?

Nej, det är det inte. Däremot är det inget större problem att installera Java, ens för en vanlig dödlig.

det är sant =)
Finns ju webstart för java...
Hade det funkat bättre kanske?

Nej, inte nämnvärt i det här avseendet iaf. Man måste ju fortfarande ha en JVM installerad, och det är ju den som är den svaga punkten. Sen är förstås JWS trevligt på andra sätt, men det är en annan sak.

oki...

men om man kan köra java applets, kan man då garanterat köra jar filer?

Antagligen, förutsatt att man inte skrivit Javaprogrammet i t.ex. Java 1.4 och användaren bara har 1.3.

nån som vet var jag hittar java 1.3? för jag har gjort ett program som inte funkar med 1.4 pga en bugg som finns där som dom löst i 1.5 så nu kompilerar jag i 1.5...är kanske lite dumt...så i 1.3 borde de gå bättre =)

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Borde väl hittas på http://java.sun.com ?

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Jag kan säga att java på datorer är ganska vanligt. Senast idag så förstörde jag min bärbara genom att "installera" java i den. Det sprakade jättemycket. Jag tror inte att min Dell är helt kompatibel med java. Det kan också varit java-versionen som jag råkade installera som är felet. Valet blev Java version Gevalia.

Ska komma ihåg att sätta locket på termosmuggen på måndag när nya leksaken kommer. Inget ont som inte har något gott med sig. Från 900 Mhz till 2.8 Ghz... :-D

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Lime skrev:

Jag kan säga att java på datorer är ganska vanligt. Senast idag så förstörde jag min bärbara genom att "installera" java i den. Det sprakade jättemycket. Jag tror inte att min Dell är helt kompatibel med java. Det kan också varit java-versionen som jag råkade installera som är felet. Valet blev Java version Gevalia.

Ska komma ihåg att sätta locket på termosmuggen på måndag när nya leksaken kommer. Inget ont som inte har något gott med sig. Från 900 Mhz till 2.8 Ghz... :-D

Hehe, ska hålla java ifrån mitt tangentbord isf... Tråkigt att inte ensengång java som ska vara plattformsoberoende klarar av en dell! Trist med din burk!

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Trist?! TRIST! Inte det minsta. Hårddisken är helt oskadad men resten av datorn har brunnit hårt. Så jag får ju ny burk av jobbet. Jippi! (Om dom nu inte mot all förmodan skulle hitta någon som står och skräpar i ett hörn, men jag tror att jag har lyckats gömma alla.)

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb