webForumDet fria alternativet

C-klient mot java-server

5 svar · 310 visningar · startad av The_L

The_LMedlem sedan okt. 2001154 inlägg

Tjena.
Jag har fått i uppdrag att porta en java-klient till en klient skriven i c. Denna c-klient ska kommunicera med en java-server. Java-server-koden får jag inte ändra på, utan ska bara skriva klienten. Är det möjligt att få dessa att kommunicera med varandra? (Objekt förvantas som argument i servern)
Om jag ändå ändrar i server-koden o implementerar JNI, är det då möjligt att kommunicera med en c-klient? Finns det något annat sätt än JNI? T.ex XML eller CORBA eller nåt?
//The_L

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Eftersom att C inte använder objekt låter det lite underligt att dessa två ska kunna kommunicera. Kan du inte skicka informationen i ett XML-protokoll ( SOAP? )?

XML

Ok, ska kolla upp det. Men går det att i så fall ha en c-klient som kan skicka data till xml som i sin tur skickar vidare? Eller?
//The_L

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Nja, snarare så att du skapar ett XML-dokument på klienten och skickar det till servern. Du kapslar in din information i XML-dokumentet och skapar på så vis ett protokoll. Det är nog den absolut smidigaste lösningen på ditt problem, plus att det blir snyggt och skalbart.

Ok.

Låter kanoners. Tackar.
//The_L

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Vad *är* det för server du ska prata med? Vad kör den för protokoll?

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb