Jag försöker skriva en server och en client i java. När jag kompilerar servern går allt igenom men jag får följande medelande:
"Note: C:\Java\Server.java uses or overrides a deprecated API."
Någon som har koll på vad det betyder och vad man kan göra åt det?
Tack på förhand.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Du använder en metod nånstans i Server.java som det är "utgånget datum" på. Dvs. den metoden är på väg ut ur java-specifikationen och i senare versioner av JRE är det möjligt att ditt program inte kommer att fungera.
Det finns någon flagga för att få mer detaljerad information om vilken metod eller klass det handlar om.
pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg Det är väl så att
javac -deprecation fil.java
kommer skriva ut alla ställen på vilka en gammal API används.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jäpp, så är det. :)
Dvs. den metoden är på väg ut ur java-specifikationen och i senare versioner av JRE är det möjligt att ditt program inte kommer att fungera.
Det stämmer väl ändå inte? Ingenting som har "deprecate:ats" har väl någonsin tagits bort helt? Vad jag har hört funderar utvecklarna bakom Java däremot på att göra det inför någon kommande release - dvs. ta bort alla gamla metoder och klasser. Där finns alltså ingen bakåtkompabilitet och man måste hålla koll på sin mjukvara.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Jo, det är sant att JREn är bakåtkompatibel. Men det kommer som sagt inte gå att kompilera programmet i senare versioner. :)