$polkforum_query = "SELECT * FROM `mod_polkforum_subtables` WHERE 1 AND `group_rights` = '$group_rights' AND `sid` = '$polkforum_tables_id'";
sen kom vi på det att vi skall tillåta användare att de skall få vara med i flera grupper...
så nu behöver jag hämta info från en tabell som heter proj_conn och innehåller uid där user id sparas och proj_id där grupp id sparas...så det jag behöver få fram är ett sätt att byta ut $group_rights i mitt exempel ovan till alla världen på proj_id som $user_id har...
alltså jag kan skicka med $user_id i sql-frågan också och sen behöver jag alltså visa alla poster där `group_rights` är lika med någon av de proj_id son proj_conn har för en uid...
Det blir betydligt lättare att svara om du skriver upp hur dina tabeller ser ut (kolumnnamnen alltså).
Sedan tycker jag att två saker ser skumma ut i din fråga ovan:
`mod_polkforum_subtables` : Jag är visserligen inte helt insatt i alla MySQL's specialregler... men man brukar inte ange fnuttar runt ett tabellnamn. Är du säker på att man kan det i MySQL?
och
WHERE 1 AND ... : Vadå 1? :q På vilket sätt bidrar denna 1:a positivt till vad du gör?
hehe...
ok...
min sql fråga är kopierad från PHPmyadmin och där kör dom fnuttar runt tabelnamn...
och 1 AND ... är också nått den lägger in och det fungerar utmärkt utan den men jag har inte orkat ta bort den bara...
fortfarande ingen som kan hjälpa mig?
mysql> describe mod_polkforum_subtables;
+--------------+-------------+------+-----+---------+----------------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
| id | int(11) | | PRI | NULL | auto_increment |
| sid | int(11) | | | 0 | |
| name | varchar(12) | | | | |
| display_name | text | | | | |
| group_rights | varchar(12) | | | | |
5 rows in set (0.00 sec)
mysql> describe proj_conn;
+---------+--------+------+-----+---------+-------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
| id | int(4) | | PRI | 0 | |
| uid | int(4) | | | 0 | |
| proj_id | int(4) | | | 0 | |
3 rows in set (0.00 sec)
det jag vill är alltså en fråga som tar ut infon från mod_polkforum_subtables när group_rights = proj_id för en användare uid...
varje uid kan ju ha flera proj_id