webForumDet fria alternativet

Timestamp igen

2 svar · 190 visningar · startad av Fireh

FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg

Hej igen!

Fick igår hjälp att läsa ur from_unixtime tillbaks till datum och tid. Men finns det något sätt att göra detta samtidigt som man gör urvalet ur taballen från början? I följande kod så gör den först urvalet ur tabellen och ska lista upp alla svaren där den översätter tiden till vanligt format igen. Men när man måste göra en separat sökning bara för att få ut datumet vid varje post, så tar det längre tid.

<% 
SET rs=db.Execute("SELECT * FROM Forum_test WHERE Forum=1 ORDER BY Last_date DESC")

Do while not rs.eof
  ID = rs("ID")
  Aa = rs("Aa")
  Bb = rs("Bb")
  Cc = rs("Cc")
  SET rs1=db.execute("SELECT FROM_UNIXTIME(Last_date) AS Datum FROM Forum_test WHERE ID="&ID)
  Datum = rs1("Datum")
%>

<p><% =Aa %><br><% =Bb %><br><% =Cc %><br><% =Datum %></p>

<% rs.MoveNext
Loop %>

Finns det någon lösning att kunna slippa SET rs1=osv.... vid varje post?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
select id,aa,bb,cc,FROM_UNIXTIME(Last_date) AS Datum 
FROM Forum_test 
WHERE  Forum=1 
ORDER BY Last_date DESC

Varför har du så konstiga kolumnnamn?

FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg

Konstigt... jag tyckte att jag testade det förut, men då fick jag något med att det inte fanns något fält som hette Last_post. Skillnaden var väl att jag hade FROM_UNIXTIME(Last_date) AS Datum före de andra kolumnnamnen. Men, men... det fungerade i alla fall nu :D

Nja, det har jag inte egentligen. Jag skrev bara ut den vesäntliga koden och slopade allt html-tjaffs. Jag orkade inte skriva ut alla krångliga riktiga namn bara.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)