GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg hejsan,
Företaget som jag ska göra en websida till köpte ett webhotell som endast stödjer mySQL databaser, har tidigare aldrig använt mig av mySQL utan bara jobbat mde access, så min fråga är, är det lika lättjobbat med mySQL som access, går det att konvertera en access databas till mySQL? hur skapar man en mySQL databas, är det ett program som access??
MySQL skiljer sig en bra bit från Access, mysql är vad ska man säga en databas server! MySQL är mycket mer kraftfullare än Access.
Databasen kan redan vara skapad av Webhotellet, fråga dem, om inte annat så har de förmodligen något adminsystem för det! Prata med dem!
Om du använder t ex ASP mot MySQL så ser kopplingen ut så här:
' Databas koppling till MySQL-server
MySQL_temp="Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};"
MySQL_temp=MySQL_temp & "server=oftast localhost;"
MySQL_temp=MySQL_temp & "uid=användarid;"
MySQL_temp=MySQL_temp & "pwd=lösen;"
MySQL_temp=MySQL_temp & "database=databasnamn;"
MySQL_temp=MySQL_temp & "OPTION=35"
MyConn.Open(MySQL_temp)
För att få mer info om MySQL kan du ju kolla in MySQL.com
Eller ställa oss frågor om du är osäker på någonting! ;)
MarckusMedlem sedan dec. 2001144 inlägg Hejsan!
Tyvärr kan jag inte direkt säga om det går att konvertera en databas ifrån access till mySQL, tror inte det går.
Iallfall vill rekommendera om ett bra program att använda emot mySQL.
SQLyog. Är väldigt nöjd med den och tycker den är lätt att använda.
/Mvh
Marcus
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg men mySQL hur fungerar det alltså, skapar man tebeller och kolumner på samma sätt som man gör i access?? kan man skapa en databas med det där programmet du visa mig SQLyog??
MarckusMedlem sedan dec. 2001144 inlägg Du skapar databaser, tabeller och liknade med SQLyog blandannat ja.
Om du vill så kan du höra av dig på min MSN så kan jag hjälpa dig om du får några problem eller vill bara ha allmänt hjälp.
MSN adress : marckus@NOSPAM-jump-gate.com (ta bort NOSPAM-) ;)
Mvh
Marcus