webForumDet fria alternativet

Prestandakrav, mySQL?

5 svar · 287 visningar · startad av paer

paerMedlem sedan mars 20043 inlägg

Hej!

Är det någon av er som har en ungefärlig formel för att beräkna krav på minne och hårddisk för en MySQL-databas/tabell med x antal poster i, med y antal kolumner?

Eller som kanske har några typexempel på databaser/tabeller som tar ett visst antal MB i minne?

Jag vill försöka uppskatta hur mycket maskin jag behöver införskaffa...

Tabellerna kommer att innehålla artiklar motsvarande aftonbladets normala nyhetsartiklar i längd, plus ett antal tabeller för metadata (länkar, författare och andra kopplingar).

Jag kan tänka mig att det handlar om 1000 artiklar, med en ökning på cirka 500-1000 artiklar per år.

Någon som kan uppskatta minneskrav och sådant? Jag har tänkt köra MySQL-servern på en P4 Northwodd 2,0 GHz.

cefalkMedlem sedan juni 2000283 inlägg

Det stora frågan är väl hur många besökare du kommer att ha?

Cefalk:
Ja. Naturligtvis. Jag glömde det, vad dum jag är. =)

Uppskattat antal besökare kommer att vara omkring 1000 träffar per dag, inledningsvis.

cefalkMedlem sedan juni 2000283 inlägg

Det kommer nog inte bli några problem med den servern.

Cefalk:
Okej, tack för svaret!
Du har ingen uppfattning om var ungefär gränsen för antalet besök / antalet artiklar i databasen kan gå vid den prestandan?

PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg

Hej och välkommen till webForum paer! :)

Med den påfrestningen på MySQL behöver du inte vara orolig. Det är en väldigt snabb databas på att läsa & hämta data. Dessutom kan du alltid skapa statiska html-filer om du önskar (vilket är en fördel om artiklarna inte uppdateras regelbundet).

En fördel är dock att slänga in 1-2 GB minne i burken, då kan man ju förhoppningsvis cacha alla artiklar i minnet.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb