paerMedlem sedan mars 20043 inlägg
Hej!
Är det någon av er som har en ungefärlig formel för att beräkna krav på minne och hårddisk för en MySQL-databas/tabell med x antal poster i, med y antal kolumner?
Eller som kanske har några typexempel på databaser/tabeller som tar ett visst antal MB i minne?
Jag vill försöka uppskatta hur mycket maskin jag behöver införskaffa...
Tabellerna kommer att innehålla artiklar motsvarande aftonbladets normala nyhetsartiklar i längd, plus ett antal tabeller för metadata (länkar, författare och andra kopplingar).
Jag kan tänka mig att det handlar om 1000 artiklar, med en ökning på cirka 500-1000 artiklar per år.
Någon som kan uppskatta minneskrav och sådant? Jag har tänkt köra MySQL-servern på en P4 Northwodd 2,0 GHz.
cefalkMedlem sedan juni 2000283 inlägg
Det stora frågan är väl hur många besökare du kommer att ha?
Cefalk:
Ja. Naturligtvis. Jag glömde det, vad dum jag är. =)
Uppskattat antal besökare kommer att vara omkring 1000 träffar per dag, inledningsvis.
cefalkMedlem sedan juni 2000283 inlägg
Det kommer nog inte bli några problem med den servern.
Cefalk:
Okej, tack för svaret!
Du har ingen uppfattning om var ungefär gränsen för antalet besök / antalet artiklar i databasen kan gå vid den prestandan?
PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg
Hej och välkommen till webForum paer! :)
Med den påfrestningen på MySQL behöver du inte vara orolig. Det är en väldigt snabb databas på att läsa & hämta data. Dessutom kan du alltid skapa statiska html-filer om du önskar (vilket är en fördel om artiklarna inte uppdateras regelbundet).
En fördel är dock att slänga in 1-2 GB minne i burken, då kan man ju förhoppningsvis cacha alla artiklar i minnet.