webForumDet fria alternativet

2 tabeller i mysql

4 svar · 241 visningar · startad av mify

mifyMedlem sedan feb. 200344 inlägg

som hanterar ett spelbolag, tabell 1 innehåller fälten u_id, Fname, Lname, email m.fl u_id är primärnyckel och email är en uniknyckel. Tabell 2 innehåller spel_id, vecka, speldatum, insats, bana m.fl spel_id är primärnyckel och speldatum är en uniknyckel

Det jag vill göra är att när jag uppdaterar i tabell 2 med ett nytt spel så vill jag få in vilka personer som är med på det spelet med insats vilket man lämpligvis bör använda u_id för men jag har inte kommit på hur jag ska lösa detta. Några tips ?

M.v.h
Micke mify

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Du kan ju skapa ytterligare en tabell med fälten u_id och spel_id och använda den som referens.

mifyMedlem sedan feb. 200344 inlägg

Hur använder jag mig av den tredje tabellen ?

Jag skapar mina 2 id fält i den tabellen men sen när jag gör insert på datat om ett spel så kommer det ju att göras insert till tabellen2, ska jag skapa fältet u_id i tabellen med spel också ?

Jag har tänkt skapa en php sida med en form för att lägga till nytt spel och även för att hämta alla u_id&Förnamn från tabell1 och skapa checkboxes med det datat och dom boxar som är checked dom personerna varit med på spelet, jag måste ju ge varje checkbox ett eget namn antar jag men value på alla måste ju vara u_id't från tabell1 eller är jag helt ute och cyklar i mina funderingar ?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

...

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Flyttas från PHP..

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)