hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg Hej
Jag har installerat mySQl 4 på min burk, har aldrig testat den innan (windows 2000 burk).
Jag får ingen som helst ordning på den. Jag har inte möjlighet att skapa databas i winmysqladmin, alternativen finns inte då jag högerklickar i dbrutan, jag har bara en massa flush- alternativ.
Testade att installera ett annat program som hette mySQL Administrator, skapade en connection i den och försökte ansluta till denna med mitt användarnamn och lösenord samt burkens namn som localhost, men får access denied for user... password(YES)... jag har ju inte fått skapa en användare eller nåt sånt någon gång... hittar inte svar på dessa frågor, det tas ju inte upp i någon hjälp eller dokumetnation...
hur skall jag connecta till den och hur skall jag kunna skapa nya databaser etc?
mvh
Patrick
MySql defaultinställningar är anv.namn: root och inget lösenord. Har du testat det?
hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg hmm, nej nu har jag testat lite annat... har det på hemburken så det är testning på kvällstid som gäller =)
jag loggade in som admin och installerade mySQL *skäms lite* ;)
då kan jag genom att klicka upp mySQL.exe skapa en databas (det går fortfarande inte att göra ett skit i admingränssnittet... )
men jag kan inte accessa databasen... jag tycker jag borde kunna ge någon användare rättigheter så att jag kan göra något, men jag vet inte hur
mvh
Patrick
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg WinMysqlAdmin är inte till för att administrera databaser (konstigt nog ;)) utan det krävs extra program för det.
Jag rekommenderar MySql Front 2.5 (http://www.mysqlfront.de/ - 3.0 är senaste men 2.5 är bättre då den ursprungligen är gjord av någon annan) samt MySql Control Center (https://www.mysql.com).
Testa att logga in som root, alternativt får du logga in om admin i Windows. Se även till att ha MyODBC installerat, och ODBC.NET om du använder .Net. ;)
hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg ok, skall prova detta =)
tack så länge
hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg funkade ju fint
det funkade med mySQLFront 3 (hittade inte 2.5 någonstans)
skall testa när jag hinner att koppla upp mig via .Net oxå, jag installerade odbc.net och myODBC samtidigt
tack så länge=)
P