webForumDet fria alternativet

Nåt annat sätt att spärra?

Databaser & SQL

9 svar · 374 visningar · startad av Nöff

Medlem sedan nov. 2003569 inlägg
Frågan#1

Finns det nåt annat sätt att spärra temporärt en databas från andra att få tillgång till den bara för ett kort ögonblick, förutom då transaktioner?.

Medlem sedan aug. 2000374 inlägg

Hej

Kan du utveckla din fråga lite, vad vill du uppnå?

transaktioner spärrar temorärt en databas, men finns det andra sätt att spärra den temporärt?

Nöff skrev:

transaktioner spärrar temorärt en databas [..]

"Spärrar" mot vad?

Med RDBMs som följer ISO/ANSI standarden så kan man sätta en nivå för isolering.

Nöff skrev:

[..] finns det andra sätt att spärra den temporärt?

En del RDBMs har kommandot LOCK TABLE

Efter som jag inte kan se ditt problem i ett sammanhang så kan jag inte heller erbjuda ett bättre svar.

1. Berätta vad du försöker göra och varför!

2. Försöker du lösa problemet specifikt för din RDBM eller söker du ett portabelt sätt?

3. Tyvärr så har jag inte fått gåvan att kunna läsa dina tankar, så, vilken RDBM jobbar du med?

jag har msde.

"Spärrar" mot vad?.
Med RDBMs som följer ISO/ANSI standarden så kan man sätta en nivå för isolering.

Men Hansen.... Det går inte att förklara på något annat sätt.

1. jag vill spärra databasen från att någon annan får tillgång till den under ett kort ögonblick.
2. Detta görs vanligast med transaktioner, samt att sätta totalspärren IsolationLevel.Serializable. Under tiden jag gör detta kan ingen annan få tag i databasen förrän jag är klar med det jag ska göra.
3. Men jag undrar om det finns något annat sätt än transaktioner att spärra databasen på.

(ska väl inte behöva svara på mina egna frågor väl? :l )

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Varför inte bara använda transaktioner, när du ändå känner till det sättet?

Det är det att jag inte behöver använda rollback, vill bara låsa den under tidan jag gör lite saker. så transaktioner känns lite overkill.

Två alternativ:

1. Ställ en fråga som vi kan svara på

How To Ask Questions The Smart Way

1. Hitta svaret själv

Google
Google Groups

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Så vitt jag förstår har de flesta databassystem möjlighet att låsa på olika sätt beroende på vad som ska låsas och hur det låsta ska användas.

Sååå...

Hur mycket av databasen vill du låsa? Och varför? Håller du på att skriva till den, uppdatera? Vill du hindra andra från att logga in till den eller bara läsa/skriva vissa attribut? :q Att besvara sådana frågor är väl inte samma sak som att begära att du ska besvara din ursprungliga fråga själv heller?! :q

Jag vill låsa den helt och hållet medans jag uppdaterar lite saker.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)