halåj!
jag behöver uppdatera en kolumn i min sql-2000 databas.
kolumnen innehåller text och kan se ut:
blabla, blabla[image]bild(1).gif|1|left[/image]bla, bla
har tänk göra en sp av detta och i den skicka in värdet: bild(1).gif som en parameter.
sen vill jag kolla om parametern finns i kolumnen och då ta bort allt mellan [image ] och [/image ]
hur kan en sån update/replace se ut?
obs! det kan finnas flera image-taggar med samma bild, dessa ska då också tas bort.
men det kan också finnas image-taggar med andra bilder, dessa ska inte tas bort.
hmm, kom precis på en sak!
är det dumt att ha [- och ]-tecken i kolumnen då dessa ingår som wildcards i like-komando?
bör jag byta till annat tecken? vilket bör jag då använda?
SQL är inte bra på texthantering. Försök lagra det i mindre beståndsdelar så att du slipper replace och kan göra delete på en eller flera poster i stället.
texten i kolumnen är en nyhetstext som visas på en asp-sida, i texten kan man placera ett valfritt antal bilder, därför ligger taggarna mitt i bland texten.
och deletar man en bild så ska taggen i texten tas bort.
Jag skulle (nog) inte lägga taggar i texten utan lagra dessa som separata attribut i en egen tabell. I den tabellen skulle det då finnas information om var i texten attributet skall inplaceras mm. Om du vill ta ändra attribut så behövs det bara enkla sql-satser.
När du visar texten får du bygga ihop den med attributen.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2