webForumDet fria alternativet

Skillnad på SQL, MySQL och MsSQL?

13 svar · 754 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004339 inlägg

Hej där.

Vad är egentligen SQL, MySQL och MsSQL. Jag har hört att det är ett "språk" men samtidigt så pratar man om antingen Access databas eller SQL databas. MySQL hör också ihop med Linux har jag förstått.

Kan ni hjälpa mig att reda ut begreppen tack.

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

SQL är en standard.
MySQL och Microsoft SQL server är databashanterare.

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Re: Skillnad på SQL, MySQL och MsSQL?

Oputres skrev:

MySQL hör också ihop med Linux har jag förstått.

MySQL är öppen källkod, liksom Linux. Men Linux är ingalunda något krav för att köra MySQL. Funkar bra på andra operativsystem också.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Jymdis skrev:

SQL är en standard.

SQL är ett frågespråk mot databaser. Standarden är ANSI SQL, som jag har förstått det.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Njae, det är inte ANSI utan ISO som bestämmer standarden. ANSI, liksom SIS är medlem i ISO

Visst, ISO bestämmer den internationella standarden - men ANSI kan väl ändå ha satt den första amerikanska standarden vilken håller i sig?

Vad är annars ANSI SQL?

There are two versions of the SQL standard. Both are available from ANSI:
ISO/IEC 9075:1992, "Information Technology --- Database Languages --- SQL"
ANSI X3.135-1992, "Database Language SQL"

Källa: http://www.jcc.com/SQLPages/jccs_sql.htm

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

SQL år ett frågespråk. De två andra är databasmotorer för språket.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Den där sidan är något inaktuell. SQL 92 slutade gälla för 5 år sedan.

Det är ISO som arbetar med att ta fram standarden och sedan så antar varje lands standardorganisation den utan ändringar (oftast). Innehållsmässigt så är ISO SQL och ANSI SQL samma sak.

Ok, det låter vettigt. Jag får väl lita på dig den här gången... ;)

Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg

SPiN skrev:

Ok, det låter vettigt. Jag får väl lita på dig den här gången... ;)

Det brukar vara trygt att lita på LarsGs svar angående SQL-frågor. :)

Den markanta skillnaden mellan MySQL och MSSQL är enligt mig att MySQL är långt ifrån komplett. På samma sätt som Access är det. Två bantade versioner av "riktiga" databashanterare.

OputresMedlem sedan feb. 2004339 inlägg

Då sammanfattar vi...

Så SQL är språket man använder när man pratar med databaser och MsSQL är Microsofts, Ms (?) tunga databas och Access deras slimmade databas?

MySQL är en databas byggd på fri källkod och används främst (eller enbart månne?) med PHP?

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Engine^» Jaså minsann, MySQL är inte komplett? På vilket vis? Såvitt jag minns klarar MySQL av såväl transaktioner som subqueries ;)

Oputres» Ungefär så, bortsett från att MySQL går utmärkt att använda från Java, C++, VB, C# eller vadhelst man önskar koda i.

Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg

spango skrev:

Jaså minsann, MySQL är inte komplett? På vilket vis? Såvitt jag minns klarar MySQL av såväl transaktioner som subqueries...

Det gör ju Access också, men jag anser fortfarande att både MySQL och Access är lättviktare i sammanhanget. Nu hamnar förvisso Access ännu en viktklass under MySQL i och med deras version 5.0.0 då MySQL börjar hantera SP. Men så vitt jag vet är den versionen fortfarande i alfastadiet och således en bra bit från komplett.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

OK, det kan jag godta.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb