webForumDet fria alternativet

Medelvärde från ett antal kolumner?

Databaser & SQL

1 svar · 175 visningar · startad av SilvioF

Medlem sedan juni 2000547 inlägg
Frågan#1

Jag vill plocka ut medelvärdet från ett antal kolumner i tabellen tblPlayerGame. För närvarande så använder jag följande sql-fråga:

SELECT 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 8)) AS SR1, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 7)) AS SR2, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 6)) AS SR3, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 5)) AS SR4, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 4)) AS SR5, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 3)) AS SR6, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 2)) AS SR7, 
	(SELECT AVG(tblPlayerGame.pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE (pID = 1)) AS SR8 
FROM tblPlayerGame

Saken är den att den plockar ut helt fel medelvärde. Just nu finns det nämligen bara ett värde i kolumnen pgRanking för varje pID (då borde jag alltså få ut det faktiska värdet tycker jag).

Någon?..

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

Äh.. Kom påå att jag kunde använda följande istället.

SELECT AVG(pgRanking) FROM tblPlayerGame WHERE pID = 8 GROUP BY pID ORDER BY pID

Onödigt att göra det jobbigare än vad det är. :r

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)