webForumDet fria alternativet

Skicka med värde i Access 97

2 svar · 173 visningar · startad av granqvist

granqvistMedlem sedan jan. 200412 inlägg

Hejsan!

Jag håller på att göra en OLF databas, men jag har åkt på ett problem som jag inte kommer ifrån. Jag har Artikel, Kund och Order som formulär.

Det jag skall göra är att skicka med exempelvis vilken kund som visas i visa till redigeringsläget. Jag har skapat ett formulär med bara 1 textruta i som jag öppnar och sätter värdet i under tiden jag öppnar kund formuläret.

Jag har gjort detta på Artikel formulätet med ett macro och det fungerar hur fint som helst. Har kopierat exact samma till Kund, jag har skrivit om det, tagit bort hela macrot och gjort om det men det vill inte fungera ändå. Den frågar efter frmKund i en fråga på skärmen. Skriver jag in ett kundnummer där så fungerar det, men jag blir inte klok på det för alla forulär finns och det skall fungera i och med att det är samma på Artikel formuläret. Jag har kollat all stavning, precis allt men jag hittar inget. Det finns ju en del buggar i Access 97 har jag märkt, såsom att man inte kan högerklicka för att sätta en primärnyckel för då godtas den inte... men sak samma. Någon som har nån idé?

Det fungerade macrot ser ut som följer:
Öppna formulär - frmTmp
SättVärde -
Element: [Formulär]![frmTmp]![txtTemp].[Värde]
Uttryck: [Formulär]![frmArtikel]![txtArtNr].[Värde]
Stäng - frmArtikel
Öppna formulär - frmArtikel - Dataläge: Redigera
Where-villkor [tblArtikel].[fldArtNr]=[Formulär]![frmTmp]![txtTemp]
Stäng - frmTmp

Jag tycker ju att detta borde fungera när man drar det rakt av. Som sagt jag har ju skrivit om hela skiten men det vill inte fungera på Kund.

Tacksam för hjälp ;-)

Mvh
Granqvist

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Två frågor och ett tips:

Vad är OLF?
Varför i hela friden använder du Access 97?

Macros är av ondo och ska undvikas. Går det inte med egenskaperna för objektet du ska använda att utföra det du vill ska du använda dig av VBA (i det här fallet).

granqvistMedlem sedan jan. 200412 inlägg

1. En OLF databas, det står för Order, Lager och Fakturing.

2. Jag använder Access 97 för att det är en uppgift i skolan och det är bara den versionen som dom har licens för.

**Någon annan som har nångon som helst idé?

Mvh
Granqvist**

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)