Nu är det ju inte jag som är SQL-ninja häromkring så jag tvekar lite, men är verkligen den där frågan korrekt, LarsG? Två FROM efter varandra? Dessutom ligger väl (såsom jag förstod det) ordrarna i orders och inte i cart.
Dock, eftersom jag inte förstår vad pk_id är för kolumn, så lämnar jag detta till någon annan. ;)
Men.. jag förstår inte hur du binder orders till cart? Du har ju ingen Foreign Key till orders i cart. För jag antar att cart innehåller raderna som utgör en order?
Problemet med en customer_id som FK är att det binder upp alla rader i tabellen cart mot den order du väljer. Oavsett ifall det är två separata ordrar från samma användare.
Tillägg: alltså; sålänge inte en order är lagd av det som finns i korgen är alltså kolumnen cart.order_id NULL på de rader som är knytna till kunden. Varje rad i cart har session_id för att hålla koll på vilka rader som verkligen hör till den specifika besökarens tidsenliga besök. Om kunden lägger tre rosa bananer i korgen i februari, ångrar sig och inte raderar dem utan stänger webbläsaren, kommer han annars att få med sig sina rosa bananer nästa gång han besöker sidan, vilket kan vara lite förbryllande.
Vidare; så kallad limbodata i en cart-tabell är inte ovanligt, vilket borde förebyggas. Med customer_id kan du ta reda på vem som har lagt vad i korgen utan att radera det/köpa det, samt (om du har en date-kolumn) ta reda på när. Detta ger kanske upphov till statistik enligt vissa, men jag föredrar att hålla tabellen ren från sån data om man inte behöver den.
142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907