MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hejsan :)
Rubriken talar lite för sig själv.. när jag skriver order by clan, id, username så hamnar alla som har något i sina inputfält "clan" längst ner på sidan. Det jag vill är att den först ska ordera via id fast också ha de medlemmarna som har samma "clan" bredvid varandra.
Hur skriver man då?
Tack på förhand.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg "ORDER BY clan, ID"
r: Hmm
Eller hur menar du?
r2: Menar du skillnaden mellan fallande och stigande sortering?
ORDER BY clan, ID = ORDER BY clan ASC, ID ASC
vilket är motsatsen till
ORDER BY clan DESC, ID DESC
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Det jag menar är att det ser så fult ut när alla som har skrivit något i fältet "clan" hamnar längst ner på Medlemmar sidan. Skulle hellre vilja sortera efter id och clan samtidigt så alla som har skrivit samma sak i "clan" fältet hamnar bredvid varandra men inte längst ner utan utspridda efter id:et.
R. Order by clan, id funkar inte i detta fallet eftersom då struntar den blankt i att id:et finns där ;)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Nej det gör den inte.
Sen sorterar efter efter clan och sen ID.
Ex. på hur den sorterar nu.
CLAN : ID
AAA : 10
AAA : 12
AAA : 14
BBB : 3
BBB : 4
Hur vill du ha det?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hm, det var ju väldigt skumt. Kanske beror på att hälften av alla clan fält är tomma? Hur som helst så hamnar alla medlemmar med något i clanfältet längst ner (resp. längst upp med desc) om jag skriver order by clan, id. Vill inte ha det så, vill att om man har skrivit något i clan så ska man hamna bredvid de poster som skrivit samma sak i clan. Man ska dock inte hamna längst ner/upp på sidan.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre :OO
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Använd mina klannamn som jag illustrerade och visa. :)
För ärligt talat så förstår jag inte alls hur du vill sortera på för sätt. Kanske jag som är trög?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Det tror jag verkligen inte. Såhär ser det iallafall ut när jag tar order by clan, id och order by id, clan.
Bild 1
Bild 1
På Bild 1 ser du hur det ser ut om jag skriver clan, id vilket inte är alltför snyggt och på Bild 2 ser du hur det ser ut när jag skriver id, clan vilket inte är riktigt som jag vill ha det.
Vill ha en blandning av dessa, Vill att den ska sortera efter clan namnet först fast ändå inte lägga alla poster som har något ifyllt längst ner utan utspridda som dom är på Bild 2.
Tack för att du tar dig tid :)
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg Alla som inte har nån clan sorteras tillsammans, det går inte att ändra på! Då får du lägga till ett tredje fält som du också sorterar efter - tex username - men då kan du inte sortera på clan.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Vettetusan om det går. Om du blandar in script (ASP/PHP) så går det men rent med SQL tror jag inte.
r: Som någon sade innan mig.
Men undrar om du egentligen borde ha så?
Det är inte vanligt och folk känner nog inte igen sig direkt.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Kör PHP, hur isåfall skulle detta lösas? :)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg PHP kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men personligen skulle jag se över ifall det är nödvändigt.
Tror det blir snyggare och mer strukturerat om du antingen sorterar efter username, eller eventuellt clan och sedan username.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Du kan möjligtvis inte göra en lösning i ASP så jag kan konvertera den till PHP? :)