Hej!
Undrar om en Access databas på 4,3 mb bör klara en trafik på ca 700-1000 besök per dag?
Mvh Lena
6 svar · 273 visningar · startad av leniz
Hej!
Undrar om en Access databas på 4,3 mb bör klara en trafik på ca 700-1000 besök per dag?
Mvh Lena
Det beror på hur många samtida anslutningar till databasen man har. Runt 10-15 samtida anslutningar har jag hört att en normal Access-databas ska kunna klara av.
Om vi säger att du har 1000 besök per dag, så kanske 60 % av besöken kommer mellan 18 och 22 på kvällen. Det ger 600 besökare under 4 x 60 = 240 minuter, vilket ger ~ 2 besökare per minut. Beroende på hur lång tid besökarna sedan stannar på din sajt, säg exempelvis 10 minuter, så har du ~ 20 samtida användare/minut. Alla dessa har ju självklart ingen anslutning till databasen hela tiden, och om du som sagt kodat bra så borde det fungera.
HEJ!
Jadå, det ska inte vara några problem, om man inte har kodat väldigt dumt.
En kund har haft en access-db liggande under julen med beställningar. Det innebär INSERT av ca 500 personer/dag, med ca 5 kopplingar person-broschyr i många-tabellen. Databasen var 35-45 Mb.
Bra? Nä, men det fungerar!
Tack för era svar! Blir så förvirrad för mitt webbhotell säger att min databas är överbelastad medan alla andra som jag frågar säger att det inte ska vara något problem utan att felet nog ligger hos webbhotellet.
Mvh Lena
Precis som de andra säger så beror det väldigt mycket på hur koden som hanterar databasen ser ut. Är den bra skriven ska det fungera. Är den dåligt skriven kan det vara stora problem. Sen beror det ju också som någon sa på när dina besökare använder databasen och hur länge. :)
700-1000 besök kan vara för mycket även om din kod är perfekt skriven. Görs det många databasanrop på varje sida och detta sker ofta så kommer det att bli påfrestande. Det intressanta är ju inte bara antalet besökare utan framförallt vad de gör på sidan. Om ditt webbhotell påstår att överbelastning sker så är det nog så såvida de inte är helt inkompetenta...vilket förstås är möjligt ;)
En annan möjlig orsak, det finns en bugg i Access 97 som gör att processoranvändningen ligger väldigt högt fast man inte gör något alls. Skulle ju kunna ha med det att göra också.