webForumDet fria alternativet

flera count i SQL

3 svar · 361 visningar · startad av Method

MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg

Jag har en tabell Access 2000 och i den har jag ett fält (tbl_lotDraw) som är av typen integer, den kan antingen innehålla 1,2,3,4 och då ska jag räkna ihop hur många poster det finns av varje id

jag provade med denna kod men får det inte att fungera

får följande fel

SELECT (SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw1 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 1),(SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw2 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 2) FROM lottery

Lottery 1:

ADODB.Recordset error '800a0cc1'

Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.

/visa/loggedOn.asp, line 105

rad 105:

<%=rs("lotDraw1")%>
SQL = "SELECT (SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw1 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 1),(SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw2 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 2) FROM lottery"

eller ska jag använda något annat sätt?

mvh

Jonas

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
select tbl_lotDraw, count(*) as draws
from lottery
group tbl_lotDraw
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg

Funkar inte som förväntat för jag får samma på alla, jag vill ju veta hur många fyror det finns och hur många 2 det finns osv

hoppas jag gör mig förstådd

Mvh

Jonas

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

SQL = "SELECT (SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw1 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 1),(SELECT count(tbl_lotDraw) AS lotDraw2 FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 2) FROM lottery"

Du skall lägga AS på din huvud select och inte i dina subselect

SQL = "SELECT (SELECT count(tbl_lotDraw) FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 1) AS lotDraw1 ,(SELECT count(tbl_lotDraw) FROM lottery WHERE tbl_lotDraw = 2)  AS lotDraw2 FROM lottery"

Men du skall se att Lars kommer på en smart lösning med case/iif, han får alltid en att inse att man har MYCKET kvar att lära inom SQL... :)

- Magnus

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)