Text kanske. :)
Vilket fält i access ska man ha om man ska lagra 1024 tecken? Jag får bara in 256 med pm typ...
Databaser & SQLur Databashanterare & SQL
11 svar · 350 visningar · startad av benken
Vilket fält i access ska man ha om man ska lagra 1024 tecken? Jag får bara in 256 med pm typ...
Text kanske. :)
text är bara 255 också...
Du skall använda PM / Memo. Den sortens fält rymmer himla mycket.
Edit: Får man passa på att tipsa om Access-forumet?
Men jag har pm, och så ska den där strängen från request.form in.
Om jag skriver ut den i sys hela, den kanske är 400 tecken, men bara halva skrivs in i databasen. Varför?
Tja, svårt att säga. Du kanske gör fel när du lagrar strängen?
Var tittar du på resultatet? Det är kanske Access-interfacet som inte visar mer än x tecken?
Flyttad från Kontorsprogram.
@nders skrev:
Du skall använda PM / Memo. Den sortens fält rymmer himla mycket.
Ett PM/Memo-fält rymmer 65535 tecken.
benken skrev:
Om jag skriver ut den i sys hela, den kanske är 400 tecken, men bara halva skrivs in i databasen. Varför?
Hur lagrar du det i databasen?
Engine^ skrev:
Möjligen om man använder Access 97. I nyare versioner rymmer ett PM/Memo-fält 2Gb. Visserligen rekommenderas väl kanske inte att man sparar så mycket, men det går.
Mvh
@nders skrev:
Engine^ skrev:
Möjligen om man använder Access 97. I nyare versioner rymmer ett PM/Memo-fält 2Gb. Visserligen rekommenderas väl kanske inte att man sparar så mycket, men det går.
Mvh
Jag såg siffran 64 KB i hjälpen till A2K2, men det kanske är någon defaultsetting. 2 GB är max storlek per databas och det går väl att stoppa in så pass mycket i ett Memofält (minus själva databasen med dess definitioner).
Ah! Det ärendet kan nu betraktas som helt uppklarat. :)
Nu återstår bara att få veta hur benken lagrar sin data, så att det kan bli ett svar på den frågan också ;)