webForumDet fria alternativet

Hur fungerar det egentligen med PHP, webserver och MySQL

12 svar · 429 visningar · startad av mangan

manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg

Hej hej!

Jag har lite frågor angående installation av MySQL (som många andra) men det gäller inte hur man gör på samma sätt. Den största frågan jag har är hur fungerar det egentligen med kommunikation mellan webserver och MySQL?

I alla guider jag läst så installerar man alltid Apache och MySQL tillsammans. Har förstått att dom passar mycket bra ihop men nu är det så att jag inte riktigt har lust att lära mig konfa Apache för det verkar ganska omfattande utan jag kör en liten webserver istället. Har jag uppfattat det rätt om jag antar att webservern och MySQL egentligen inte är beroende av varandra, att PHP liksom ligger som ett "skikt" imellan? (hmmmm, det där var inte så bra förklarat) Alltså, man behöver inte "intergrera" webservern och MySQL eller?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej, du behöver inte integrera MySQL med någonting utan du kan köra den helt standalone om du vill så. Likaså kan du köra enbart Apache, och enbart PHP. Eller allt tillsammans. Däremot är det rätt poppis att köra PHP på en Apache-webserver där du kan ansluta PHP till MySQL. :)

Jag behöver alltså inte ställa in något i själva webservern för att det skall fungera? Inga hänvisningar etc?

Vad använder du för system och vad har du för webserver?

storebror_1984Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

Re: Hur fungerar det egentligen med PHP, webserver och MySQL

mangan skrev:

Hej hej!

Jag har lite frågor angående installation av MySQL (som många andra) men det gäller inte hur man gör på samma sätt. Den största frågan jag har är hur fungerar det egentligen med kommunikation mellan webserver och MySQL?

I alla guider jag läst så installerar man alltid Apache och MySQL tillsammans. Har förstått att dom passar mycket bra ihop men nu är det så att jag inte riktigt har lust att lära mig konfa Apache för det verkar ganska omfattande utan jag kör en liten webserver istället. Har jag uppfattat det rätt om jag antar att webservern och MySQL egentligen inte är beroende av varandra, att PHP liksom ligger som ett "skikt" imellan? (hmmmm, det där var inte så bra förklarat) Alltså, man behöver inte "intergrera" webservern och MySQL eller?

Det är många som tror att Apache är svårkonfat men så är inte fallet. Installerar man Apache, my/pg-SQL och php direkt när man installerar linuxdistributionen funkar det mesta i regel men en gång. Dock kan det tänkas att man behöver ändra lite i konfigurationen för att apache skall passa ens egna önskemål men detta är sälla något problem. Konfigfilen är mycket väldokumenterad och det är relativt få rader som inte är kommenterade i grundkonfigurationen. Således rekommenderar jag att du testar att konfigurera Apache någon gång. Det tar inte många minuter.

Xp och Abyss Web Server. Vill egentligen bara köra lokalt för att sedan skicka upp till mitt web-hotell
http://www.aprelium.com/abyssws/

storebror_1984Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

pk... du kör M$.... då rekommenderar jag Linux till att börja med =)

hur kunde jag gissa att du skulle skriva det ;)

Då bör du installera MyODBC också, som finns att ladda ned på http://www.mysql.com . Något annat bör du inte behöva göra.

Har sett det när jag kollat runt, vad är det för något?

En ODBC-brygga för att kunna ansluta till MySQL på Win-maskiner genom ODBC.

Är det något jag absolut måste ha? Tänkte köra phpmyadmin mot databasen

Nej, förutom MySQL, MyODBC och PHP så ska det inte behövas något mer.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)