SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Ok, jag har 3 tabeller relevanta fälten kommer nedan:
pictures;
id (int), filename(varchar), camera(int), serie(int):
pictures_camera;
camera_id(int), cameratype(varchar)
pictures_serie;
serie_id(int), serie_name(varchar)
camera och serie innehåller varsina heltal som motsvarar ett värde i pictures_camera respektiva pictures_serie.
Jag får ut det jag vill om jag kör dessa varför sig;
select id, filename, cameratype from pictures pic, pictures_cameras cam where pic.camera = cam.camera_id;
select id, filename, serie_name from pictures pic, pictures_serie ser where pic.serie = ser.serie_id;
Går det att slå ihop dom i en fråga? Och i så fall hur?
.S-
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Så här kanske..
[red]select pic.id, pic.filename, ser.serie_name, cam.cameratype from pictures pic, pictures_cameras cam, picture_serie ser where pic.camera = cam.camera_id and pic.serie = ser.serie_id;[/red]
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg /Segare kan ingen vara än... ;)
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Jesper T >> Var det till mig? I så fall hänger jag inte med. :/
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Nej, nej kompis.
Haha, ja det kan verkligen missupfattas.
Jag hade skrivit samma svar som palle...tre minuter senare. :)
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Jesper T >> Aha. Då e jag med. lugnt :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Flyttas från Mysql till SQL
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Om man vill lägga in ännu en where sats ex.
select pic.filename, pic.filepath, pic.takenwhere, pic.mycomment, ser.serie_name, cam.cameratype
from pictures pic, pictures_cameras cam, pictures_serie ser
where pic.camera = cam.camera_id
and pic.serie = ser.serie_id
where pic.filename= 'pic' order by pic.id
Hur gör man då? (koden ovan funkar inte)
Följande problem gäller för mysql 4.0.17
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg LarsG >> Jag använder mig av mysql. (Kanske ändå skall ligga i sql, i så fall varför?)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, men det handlar ändå om språket SQL. Även om det finns skillnader i olika dialekter så är många drag gemensamma. Alltså kan de som använder andra DBMS ha nytta av svaret.
Mysql-forumet är mer avsett för frågor om installation och handhavande av produkten Mysql. Det är i alla fall så jag har tolkar forumindelningen just nu.
Så, posta frågor om SQL-syntax i SQL-forumet och ange
vilken databashanterare som används.
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg LarsG >> Ok jag tänkte det var allt som hade med mysql att göra i mysql forumet. Men i fortsättningen skall jag komma ihåg att posta rätt.