webForumDet fria alternativet

Optimering

6 svar · 201 visningar · startad av joakimweb

joakimwebMedlem sedan feb. 2002141 inlägg

Jag vet att det finns många inlägg angående detta men hittar inget bra svar. Jag har en statistiktjänst som enbart räknar unika besökare, till sin hjälp sparar den ip-nummer knutna till en specifik användare. Den sparar även en mängd andra saker såsom operativsystem m.m.

Servern belastas ganska hårt och det beror kanske främst på Ip-tabellen som har flera hundra tusen rader.

Därför undrar jag om det går att optimera på ett bra sätt. Kanske skapa index eller något sånt?

Tacksam för all hjälp!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Beror på vad det är som tar mest tid. Om det är sökning/läsning som tar tid kan index (på de kolumner du söker i) hjälpa, om det är själva instoppandet som tar tid är det ingen vidare bra idé att stoppa in index.

Det är nog sökning/inläsning eftersom tabellens storlek (14,1mb, runt 333 000 rader) lär göra inverkan. Om man skapar ett index, behöver man göra om nåt i SQL-satserna då?

Nej, det behöver man inte.
\r Testa att köra OPTIMIZE TABLE ibland också :)

Okej, men det kommandot körs varje gång nån användare raderas (enda gången data tas bort). Då gör väl den ingen nytta i annat fall?

När man skapar index finns Index, unik och fulltext. Vilket ska man ta?

Index, skulle jag anta. Vet inte vad du använder för verktyg, dock, och jag själv brukar inte ägna mig åt såna mesigheter ;)

Vad ägnar du dig åt då? ;-)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)