MazzMedlem sedan aug. 2003118 inlägg
Vet att funktioner returnerar ett värde och vet hur man använder dom i Excel men hur använder man nedanstående funktion exempelvis i Access?
Vet ej hur jag ska köra den om man säger så!?
Kod:
Function getdiscount(sale As Single) As String
getdiscount = sale * 0.85
End Function
Eller följande:
Private Function Fullname() As String
Fullname = Enamn & " " & Fnamn
MsgBox "Hela namnet är " & Fullname
End Function
Tack för hjälpen
Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg
När ska du använda dom? För som du skriver fungerar dom ju.
Är det en knapp du tänker på eller är det något annat?
Vi kan ju börja med en knapp.
Har du några tips på andra alternativet?!
Vet ej hur jag ska göra det hela..att bara stå i vba och köra det hela räcker ju inte..hittar inte exempel.
Har ett formulär för kundinmatning med fälten Enamn,Fnamn,tel mm som är bundet till en tabell tblkund. Har även ett orderformulär som är bundet till tabellerna tblorder och tblorderrader.
Sitter och leker med detta då jag har lite för mig:-)
Jättesnällt av dig.
Nu har jag varit lite inkognito här dom senaste dagarna, så du kanske har löst det själv ;)
Men, om du har säg två textboxar i ett formulär med namnen txtFNamn och txtENamn och en knapp som vi kallar btnConcat med vilken du vill lägga ihop för- och efternamn har du ett par olika sätt att göra detta på. Vill du göra det via VBA, så behöver du lägga till en Eventhandler för knappens OnClick-event.
Markera knappen, egenskaper, händelser, onlick... kod...
Public Sub btnConcat_Click()
Dim strENamn As String
Dim strFNamn As String
Dim strNamn As String
strENamn = Me.txtENamn.Text
strFNamn = Me.txtFNamn.Text
strNamn = strFNamn & " " & strENamn
MsgBox strNamn
End Sub
Aningen överdriven kodsnutt, men så fungerar det om man vill vara riktigt überpetig... :)
Nästa fråga är: Vad hade du tänkt använda funktionerna till? Att bara vissa en popup verkar ju vara onödigt...
Tack.
Vet ej vad jag ska använda funktionerna riktigt till. Det är det som är problemet:-)
Låt säga en enkel funktion som denna:
Function getdiscount(sale As Single) As String
getdiscount = sale * 0.85
End Function
Hur använder jag den?
I excel har jag skapat liknande funktioner och går in i funktionsguiden och hämtar den och använder den. Men i Access..? Har mest jobbat med sub i Access än så länge.
Du kan deklarera den som public och använda den som macro.