DiDjoMedlem sedan nov. 2002544 inlägg Hej! Chansar på att detta ska va i SQL forumet :)
sql = "SELECT topics.*, forums.*, statusname, statuslevel, moderator, gnamn.posts FROM (status INNER JOIN gaster ON status.statusid = gnamn.forumstat) INNER JOIN ((forums INNER JOIN moderators ON forums.forumid = moderators.moderatorforum) INNER JOIN topics ON forums.forumid = topics.forum) ON gaster.gnamn = topics.by WHERE topics.id = " & id
Set rsRoot = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsRoot.Open sql, conn, 3, 3
Får detta fel på den koden:
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error in JOIN operation.
/kommun/forum/forum_las.asp, line 33
Har haft samma fel förut, antagligen för gaster och gnamn ligger fel i koden... gaster är en tabell, gnamn en kolumn :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Då access har så konstiga regler för multipla join så är det enklare att ange join-villkoren i where.
SELECT topics.*, forums.*, statusname, statuslevel, moderator, gaster.posts
FROM status, gaster, forums, moderators,topics
where status.statusid = gaster.forumstat
and forums.forumid = moderators.moderatorforum
and forums.forumid = topics.forum
and gaster.gnamn = topics.by
and topics.id = " & id
annars
SELECT topics.*, forums.*, statusname, statuslevel, moderator, gaster.posts
from (((status inner join gaster on status.statusid = gaster.forumstat)
inner join topics on gaster.gnamn = topics.by )
inner join forums on topics.forumid = forums.forum )
inner join moderators on forums.forumid = moderators.moderatorforum
where topics.id = " & id
Med reservation för felaktiga tabellnamn/kolumnnamn. (Jag bytte alla förekomster av tabellnamnet gnamn till gaster.)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Utan att ha lusläst din kod tycker jag det är ganska skumt att du försöker joina in en tabell utan att ha med den i joinvillkoret?
...status INNER JOIN [b]gaster[/b] ON [b]status[/b].statusid = [b]gnamn[/b].forumstat...
Edit: LarsG invalidifierar mitt inlägg, i vanlig ordning. ;)
DiDjoMedlem sedan nov. 2002544 inlägg @nders... Jag vet inte riktigt hur det ser ut, jag håller på att göra om mitt gamla forum, så det passar nya! Alla tabeller är lika, utom "gaster" och kolumnen "gnamn", i den gamla hetter tabellen anv och kolumnen anv, så det är svårt att veta vilken som ska vart... :)
LarsG: Den första koden fungerar! Sen var det en till nästan lika SQL rad... men den fick vara! För nu vet jag vilken som är tabell och kolumn i koden :e
Tack så mycket till er båda :)