webForumDet fria alternativet

Förbjudna tecken?

5 svar · 477 visningar · startad av Lime

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Tjing!

Jag har ett antal SQL-frågor i MsSQL som jag tror går fel ibland.
Jag försöker synka på ett artikelnummer och ibland så falerar det. Det som är gemensamt är att alla innehåller tecknet "/". Att man inte får ha %, ' och " i strängar som ska behandlas av SQL vet jag, men finns det fler förbjudna tecken?

/Lime

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

/ skall inte ha någon betydelse, vare sig vid en vanlig jämförelse eller vid like. Vid like så är det tecknen

[_%^-]

som tolkas speciellt.

Hur ser din sökning ut?

ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Jag har stött på problem när ett \ (backslash) finns vid slutet av en sträng, exempel:

insert into tabell(kolumn) values('Lite text\\')

Man får alltså syntax-fel när \ finns vid slutet av en sträng och du bör se till att dubblera dessa.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag har stött på problem när ett \ (backslash) finns vid slutet av en sträng, exempel:

I SQL server?

ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg

LarsG skrev:

I SQL server?

Nej, i MySQL.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

LarsG skrev:

/ skall inte ha någon betydelse, vare sig vid en vanlig jämförelse eller vid like. Vid like så är det tecknen

[_%^-]

som tolkas speciellt.

Hur ser din sökning ut?

Oj... Det är inte bara en och två sökningar... det är totalt 119 olika SQL-satser där man kan få in en sträng som innehåller i princip vad som helst... inklusive en massa "felaktiga" tecken.

Har nu fått till det så att vissa tecken, bland annat de ovan, är förbjudna att använda i fortsättningen... Det är av någon anledning så att om man gör en jämförelse mellan två strängar och det finns ett / med så vill den inte ta det.. Grottar vidare.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)