webForumDet fria alternativet

Överbelastning

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

4 svar · 277 visningar · startad av Steam

Medlem sedan juli 2003169 inlägg
Frågan#1

Jag har fått lära mig att överbelastning på en databas beror på antal samtidiga förfrågningar.

Dessa är ju svårt att undvika om man har många medlemmar på en sajt där antal förfrågningar växer med antalet användare.

Hur kan man lösa problemet och var ska man koncentrera sig mest på för att databas strukturen ska vara rätt strukturerad som i sin tur ska bidra till att det kommer att flyta på bättre?

Hoppas att du förstår vad jag menar och att jag är tillräcklig konkret?!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Man kan börja med att optimera MySQL-servern.

För att undvika överbelastning kan man/brukar man även använda någonting som heter connection pooling i diverse språk. Det innebär i stort sett att man skapar en klass/modul som alltid har tillgång till X antal kopplingar mot databashanteraren, och delar ut dessa till trådar som försöker ansluta till databaser. När tråden är klar med kopplingen returneras den tillbaka till poolen och ligger och väntar på en ny klient.

Men jag har inte tillgång till att optimera servern då den inte ligger på min server utan på webhotellet. Loopia kommer att uppgradera sin databas server inom några dagar men jag är tveksam till att det kommer att förändra hastigheten på sajten.

Jag menar ifall det går att ändra något i själva strukturen. Kanske relationer mellan tabellerna man borde kika på eller vad är det man ska tänka på helst när det gäller själva databas strukturen för jag tror att det är där "felet" ligger.

Jag tror själv att det är i själva strukturen av databasen och relationerna man ska ändra på men vad, ja det är den stora frågan..

Att få en databas igång och funka är väl inga problem, de flesta som har hållit på med det och fått många användare på sin sajt där saker och ting börjar gå trögt, då börjar man ifrågesätta vart ligger felet?!

Och det är precis jag frågar här också.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Du kan ju prova att indexera relevanta fält i dina tabeller. Optimera dina sql-frågor, kanske ta bort * om du anväder sådana, och i stället enbart ange de kolumner du behöver.

Jag har tatt bort * men ingen stor skillnad i förändringen. Kan uppfattas som att det går lite lite fortare men inte så stor...

Nån som skulle vilja kika på databas strukturen, kan gärna skicka över? Lyckas du att få den att gå bra kan jag belöna dig med en liten summa.

Tack!

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)