nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Tjena..
Problem.. sparar bokföringsdatum (bokfdatum) i en databas där jag anger "ÅÅÅÅ-MM-DD" för när folk betalat in. Kan vara flera samma dag. Nu vill jag kunna se hur mycket som betalats in varje månad (inbetalt belopp finns i fältet "Mottaget_belopp"). MySQL.
Fälten är av typen varchar.
Nu vill jag ju lista varje månad i en dropdown och när man väljer en viss månad skall det totala beloppet visas (Månader där ingen betalt in ska självklart inte visas). Inga problem att få fram det per dag men jag vill ha per månad.
Tack på förhand!
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Fälten är av typen varchar.
Varför det? Andvänd date för datum och int/decimal för numeriska värden.
select sum(mottaget_belopp),
extract(month from datumKolumn) ,
extract(year from datumKolumn)
from t
group by extract(month from datumKolumn) ,
extract(year from datumKolumn)
Under förutsättning att du byter datatyp.
Flyttas från ASP
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Jo jag vet, har varit så från början, har bara varit lite klantig.
Nu är det dock 11 000 rader i den databasen och mycket som behöver ändras om det ska funka med de nya datatyperna. Tror jag ;)..
Hur listar jag alla månader (behöver inte vara namn) och hur visar jag summan? *trött*
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select sum(mottaget_belopp),
substring(varcharkolumnmeddatum from 4 for 2) ,
substring(varcharkolumnmeddatum from 1 for 2)
from t
group by substring(varcharkolumnmeddatum from 4 for 2) ,
substring(varcharkolumnmeddatum from 1 for 2)
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Hur skriver jag ut resultatet o hur listar jag varje månad i en box? ;)
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Om datat är lagrat som yyyy-mm-dd så ska det väl inte vara några problem att ändra datatypen till date. Väl?
nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg Nerå, inga problemas.. Har dock lite funktioner som använder sig av fälten.. de kanske inte påverkas dock. Det märker jag ju sen ;)