Frågan#1
God morgon,
Har en sql fråga som kontrollerar om sBookedFromDateMERGED (från datum) och sBookedToDateMERGED (till datum) är lika med en redan bokad tid.
Är inte kung på SQL frågor så jag har dribblat bort mig lite här. Nedan fungerar för ändamålet men jag behöver en modifikation.
sBookedFromDateMERGED måste få vara lika med bokad_slut. Problemet jag har just nu är att om person 1 bokar 2003-01-01 10:00 - 11:00 och person 2 bokar 2003-01-01 11:00 - 12:00 så får jag konflikt på att 11:00 redan är bokad av person 1.
<% if sBookButton = "Book" then
'kontrollerar om datumet är upptaget'
sql2 = "SELECT ID FROM T_bokad_av_användare "
sql2 = sql2 & " WHERE (#" &sBookedFromDateMERGED &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
sql2 = sql2 & " OR #" &sBookedToDateMERGED &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
sql2 = sql2 & " OR (#" &sBookedFromDateMERGED &"# <= (SELECT Min(bokad_start) FROM T_bokad_av_användare) "
sql2 = sql2 & " AND #" &sBookedToDateMERGED &"# >= (SELECT Max(bokad_slut) FROM T_bokad_av_användare)) "
sql2 = sql2 & " ) AND produkt = '" &sProdukt &"'"
' response.write sql2 &"<hr>"
set rsTest = connect.execute(sql2) %>
<%if rsTest.eof then%>
<% ' Lägg till i databasen '
Query = "INSERT INTO T_bokad_av_användare"
Query = Query & "(produkt, bokad_start, bokad_slut, bokad_av, bokad_av_ip, bokad_av_tidpunkt, kommentar, user_password) VALUES "
Query = Query & "('" &sProdukt
Query = Query &"','" &sBookedFromDateMERGED
Query = Query &"','" &sBookedToDateMERGED
Query = Query &"','" &sBookedBy
Query = Query &"','" &sBookedIp
Query = Query &"','" &sBookedTidpunkt
Query = Query &"','" &sBookedKommentar
Query = Query &"','" &sBookedPassword
Query = Query & "')"
'response.write "LÄGGER TILL NYTT I DATABASEN. Query = " &Query
connect.execute(Query) %>
<% else %>
<script>
alert('Control your date. It appears that it is allready booked.\n\nConflict with booking # <%=rsTest("ID")%> \n\n[Debug: (add new error)]')
</script>
<% end if %>
<% end if%>
ENBART SQL:
sql2 = "SELECT ID FROM T_bokad_av_användare "
sql2 = sql2 & " WHERE (#" &sBookedFromDateMERGED &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
sql2 = sql2 & " OR #" &sBookedToDateMERGED &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
sql2 = sql2 & " OR (#" &sBookedFromDateMERGED &"# <= (SELECT Min(bokad_start) FROM T_bokad_av_användare) "
sql2 = sql2 & " AND #" &sBookedToDateMERGED &"# >= (SELECT Max(bokad_slut) FROM T_bokad_av_användare)) "
sql2 = sql2 & " ) AND produkt = '" &sProdukt &"'"
Som vanligt tacksam för lite vägledning.