webForumDet fria alternativet

SQL Fråga. Between funktion.

0 svar · 146 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Följande fråga använder jag för att kontrollera om det går att boka en viss artikel i en kalender. Om en bokning inte finns så ska en ny bokning ske. Allt fungerar men jag vill att det ska vara möjligt att boka om sBookedFromDateMERGED = bokad_slut.

Det som uppstår idag är att om det finns en bokning mellan 2000-01-01 kl 14.00 - 15.00 och nästa bokning ska börja 2000-01-01 kl 15.00 - 18.00 så blir det en konflikt på 15:00!

Antar att det ska till ett likamedtecken någonstans men jag är tydligen för trött för att se var det ska in....

Please, give me som directions ;-)

sql2 =  "SELECT ID FROM T_bokad_av_användare "
	sql2 = sql2 & " WHERE (#" &sBookedFromDateMERGED &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
  	sql2 = sql2 & " OR #" &sBookedToDateMERGED  &"# BETWEEN bokad_start AND bokad_slut "
  	sql2 = sql2 & " OR (#" &sBookedFromDateMERGED &"# <= (SELECT Min(bokad_start) FROM T_bokad_av_användare) "
	sql2 = sql2 & " AND #" &sBookedToDateMERGED  &"# >= (SELECT Max(bokad_slut) FROM T_bokad_av_användare)) "
  	sql2 = sql2 & " ) AND produkt = '" &sProdukt &"'"
	response.write sql2 &"<hr>"
	set rsTest = connect.execute(sql2) %> 
		<%if rsTest.eof then%>
		<% ' Lägg till i databasen '
		Query = "INSERT INTO T_bokad_av_användare"
		Query = Query & "(produkt, bokad_start, bokad_slut, bokad_av, bokad_av_ip, bokad_av_tidpunkt, kommentar, user_password) VALUES "
		Query = Query & "('" &sProdukt 
		Query = Query &"','" &sBookedFromDateMERGED
		Query = Query &"','" &sBookedToDateMERGED
		Query = Query &"','" &sBookedBy
		Query = Query &"','" &sBookedIp
		Query = Query &"','" &sBookedTidpunkt
		Query = Query &"','" &sBookedKommentar
		Query = Query &"','" &sBookedPassword
		Query = Query & "')"
		'response.write "LÄGGER TILL NYTT I DATABASEN. Query = " &Query
		connect.execute(Query) %> 
		<% else %>
			<script>
			alert('Control your date. It appears that it is allready booked.\n\nConflict with booking # <%=rsTest("ID")%> \n\n[Debug: (add new error)]')
			</script>
		<% end if %>
125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)