webForumDet fria alternativet

Access databasen från Delphi

5 svar · 165 visningar · startad av urban_hahne

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Jag har skapat en accessdatabas som jag kopplat till Delphi via Odbc och ett alias namn. När jag försöker koppla databasen får jag frågan om Användarnamn och passord. Vem är Användarnamnet? och passordet. Jag har inte satt något passord på accessdatabasen. Efresom jag kör win 2000 så provade jag med mitt användarnamn/passord för inloggnningen i win 2000 men det funkar inte.

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Knepigt. Som default har Access inget databaslösenord, men du skulle kunna pröva att logga in med Admin och blankt lösenord.

Funkar inte med administrator eller något annat heller. Jag har provat att sätta passord på databasen oxo och även ett användarnamn i Alias men det funkar inte på något sätt.
Jag får panik...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Prova med sa som namn och blankt som lösen.

Nej inte det heller. Om jag går in i kontrollpanelen och väljer datakällor och klickar en gång på det alias jag använder som koppling så öppnas ju konfigfönstret för kopplingen som den ska, om jag däremot dubbelklickar så kommer inloggningsrutan upp som frågar efter anv. namn och passord. Samma ruta som jag får upp i Delphi när jag försöker öppna databasen. Jag har provat allt jag kan tänka mig men inget funkar.

Nu funkar det! det räcker inte med att skapa ett alias med koppling till databasen i BDE-Administrator. Man måste skapa SystemDsn i Datasources ODBC oxo. Där kan man även sätta användarnamn och passord.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)