webForumDet fria alternativet

SQL summerings fråga..typ..

3 svar · 219 visningar · startad av Karin_Parin

Karin_ParinMedlem sedan okt. 200332 inlägg

Hej.
Har ett problemas, vill räkna ut antalet hits på en webbsajt den senaste timmen.
Har kolumner där PageID och Datum reggas. Nu vill jag ju gå in och räkna ut hur många som har varit inne totalt den senaste timmen oberoende på vilken sida användaren har varit inne på.
Frågan nedan som jag tidigare har fått hjälp med fungerar inte som jag hade tänkt, den räknar inte alla värden i tabellen.
Vore himla tacksam för hjälp.

//Karin

I SQL Server finns mig veterligen inte funktionen Hour() (eller andra besläktade funktioner), utan du får använda dig av DatePart().

kod:--------------------------------------------------------------------------------SQL = "SELECT PageID,COUNT(*) AS antal FROM tblHits WHERE DatePart(hour, Datum) = DatePart(hour, '" & Now() & "') GROUP BY PageID ORDER BY PageID"--------------------------------------------------------------------------------
red: Du behöver inte heller bryta strängen för att lägga in ett asp-now(), utan du kan gott köra med getdate() eller current_timestamp direkt i SQL-frågan.

Om det inte är tidsskillnader mellan webserver och databasserver och det verkligen är webserverns tid du vill åt.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jag tycker jag känner igen de där orden. ;)

Om du inte ska ha med PageID, släng ut det ur frågan helt och hållet.

SQL ="SELECT COUNT(*) AS antal FROM tblHits WHERE DatePart(hour, Datum) = DatePart(hour, '" & Now() & "')

Om det inte gör susen, förstår jag inte vad du menar. :)

Karin_ParinMedlem sedan okt. 200332 inlägg

Det har varit en låång dag idag ;)
Visst gjordet det susen att slänga bort PageID, kanoners!
Tack, tack!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Vasseligoo.

Mvh

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb