webForumDet fria alternativet

Sidindelning i SQL Server?

2 svar · 242 visningar · startad av joup

joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg

Hej!

Jag har en sida som är skriven i ASP och kör mot en MySQL-databas. Tänkte konvertera MySQL:en till MSSQL istället, eftersom jag antar att prestandan blir bättre. MySQL buggar ju lite i Windows har jag märkt.

Nu kommer frågan. I MySQL finns det utmärka LIMIT-kommandot som jag använder för att dela upp grejer i flera sidor. Alltså så den visar 40 poster på sida ett, och sedan visar en "Nästa sida"-länk som man får klicka på för att se nästa 40 poster osv...

Har märkt att LIMIT inte fungerar i SQL Server, och undrar då helt sonika hur man skall göra sidinledningen med ASP och MS SQL Server för att få den bästa prestandan. Har en rätt populär sida med många besökare, så prestandan är det absolut viktigaste.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Sök på paging i ASP-forumet så får du en del uppslag.

mvh

joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg

Jo, jag har tittat lite på paging-möjligheterna i ASP med de verkar lite dumma. Där måste man ju hämta ut _alla_ poster från databasen, och då jag har tables med kanske 300.000 poster verkar det dumt att den skall läsa in alla dessa och sedan bara visa 40. Känns som det belastar databasen onödigt mycket. Då är det ju bättre med LIMIT som bara läser de poster som skall visas.

Eller tänker jag fel?

257 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
117 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — hämta forumlista (db)