@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
SteveP skrev:
Kanske bättre att köra text som datatyp som clarkbones föreslog och slänga in apostroferna i queryn igen?
Jepp. Det går inte att lagra i ett talfält eftersom talet kan bli alldeles för stort om organisationsnummer tolkas som ett tal. ;)
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Det går utmärkt att lagra det som en Single eller Double om det skulle vara väldigt stort tal.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Finns de fältinställningarna i Access? Så bra. :)
Men, jag tycker fortfarande att organisationsnummer ska lagras i ett textfält. ;)
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Alla svenska organisationsnummer är tio siffror: 123456-7890, så att spara det i ett textfält eller som en Single beror väl på hur resurssnål man vill vara. :OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nu känns det som att vi börjar bli lite offtopic egentligen, men...
Kan organisationsnummer börja med noll?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Engine^ skrev:
eller som en Single beror väl på hur resurssnål man vill vara.
Om man har en applikation där man ofta summerar, multiplicerar, dividerar och avrundar orgnummer så bör man lagra dem som flyttal. Annars som strängar.
Det är alltså funktionen som avgör, inte hur resurssnål man vill vara.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
niko skrev:
Engine^ skrev:
eller som en Single beror väl på hur resurssnål man vill vara.
Om man har en applikation där man ofta summerar, multiplicerar, dividerar och avrundar orgnummer så bör man lagra dem som flyttal. Annars som strängar.
Det är alltså funktionen som avgör, inte hur resurssnål man vill vara.
Jo, men eftersom just detta gällde organisationsnummer så blir det ju inte funktionen som avgör... :)
pRob3 skrev:
får fortfarande detta fel mess:
Microsoft JET Database Engine error '80040e57'
Overflow
/loggain_do.asp, line 54
Ordnar det sig om du ökar från Long Integer till Single i Access?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Engine^ skrev:
Jo, men eftersom just detta gällde organisationsnummer så blir det ju inte funktionen som avgör...
Jo, valet av typ på en "variabel" avgörs alltid av vad man tänker använda den till (funktionen).
Vad jag jag vet är det ytterst sällan man utför flyttalsberäkningar på orgnummer? Däremot är det mycket vanlig att man utför typiska strängfunktioner:
Verifierar formatet, räknar tecken.
Matchar delsträngar.
Omformar till VAT-nummer eller annat.
Skriver ut.
osv ..
Dom känns alltså som ganska typiska strängar.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Ok. Jag får väl erkänna att jag inte tänkte i dom banorna :r Du har så rätt niko.