RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Försöker att få ihop en cdlista.
Har en tabell med följande utseende:
CD: CD_ID, artist, skiva, antal, nummer, övrigt, typ, latar, år, bild.
Tabell två innehåller låttitlar samt vilken skiva det är, alltså en koppling till den första tabellens ID.
Latar: ID, latar, vilken_CD.
Jag listar alla skivor med all info utom låttitlar. Klickar jag på en länk så ska låttitlarna visas samt skriva ut vilken skiva och artist det är.
Hur löser man det med INNER JOIN? Alltså visa data från två tabeller samtidigt.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Såhär kan man göra
SELECT artist, skiva, latar
FROM tabellCD tCD
INNER JOIN tabellLatar tL
ON tL.ID = tCD.ID
WHERE ID = [i]klickad skivas id[/i]
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Tackar! Tur att nån e upp fortfarande...
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Det angivna fältet 'latar' kan referera till fler än en av de tabeller som är uppräknade i SQL-uttryckets FROM-instruktion.
Här e SQL-satsen:
SQL = "SELECT artist,skiva,latar FROM cd INNER JOIN latar ON latar.vilken_CD = CD.cd_ID WHERE cd_ID = "& request.querystring("ID")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har alltså ett fält som heter latar som ligger i både tabellen latar och tabellen CD? I så fall måste du berätta från vilken tabell du vill hämta fältet.
SQL = "SELECT artist, skiva, [b]latar.[/b]latar FROM cd INNER JOIN latar ON latar.vilken_CD = CD.cd_ID WHERE cd_ID = "& request.querystring("ID")
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Var kan man läsa mer på nätet om olika Joins?
Jag modifierade min databas och nu tar jag fram min data från en tabell endast och det fungerar utmärkt! Hur har ni andra gjort när ni har gjort en skivlista?