icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Tjenare jag har denna outer join
[red]
SELECT t_lag.f_for_id, t_lag.f_lag_namn, t_lag.f_lag_klass, t_lag.f_lag_id as id, t_lag.f_lag_hall, t_lag.f_lag_pass, CONCAT(t_person.f_person_fornamn, ' ',t_person.f_person_efternamn) AS personnamn FROM t_lag LEFT OUTER JOIN t_lagansv ON t_lag.f_lag_id = t_lagansv.f_lag_id LEFT OUTER JOIN t_person ON t_lagansv.f_personposition_id = t_person.ID
[/red]
och med denna får jag ut alla lag som har en lagansvarig....men hur skulle den se ut om jag ville få alla lag.
mv Icaaq
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Alltså även de lag som inte har någon lagansv. ännu.
mvh icaaq
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag tycker att din fråga som den är nu skulle returnera alla lag. Om du tar bort left outer så skulle du få alla lag där det finns en lagansvarig.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg jag vet inte om det är du som missuppfattat mig eller om det är jag som missuppfattar dig. Hur som helst så får jag det inte att fungera. Jag ska försöka förklara lite bättre. Jag vill få med alla lag som finns i tabellen t_lag även om de lag som inte har någon referens i t_lagansv.
mv icaaq
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag har inte något nytt svar.
Kan du exemplifiera lite med datainnehåll och det resultat du får kontra det du förväntar dig.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag har tre tabeller t_lag, t_lagansv och t_person. I t_lag finns det alltså lag som jag får inte får ut i ovanstående statement. För om jag kör en SELECT * FORM t_lag så fär jag ut alla lag. Jag tror att det beror på att de lag som inte har någon lagansvarig inte har någon referens i t_lagsv.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm...
Jag vill få med alla lag som finns i tabellen t_lag även om de lag som inte har någon referens i t_lagansv.
Det är precis det resultat du borde få. Det är så outer join fungerar.
Blir det någon skillnad om du ställer frågan i något frågeverktyg som MySQLFront istället för på en asp / aspx-sida?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag hade en where clause där jag kollade om user id var satt i t_lagansv .......och det fanns ju inte om det inte fanns någon lagansv för det laget..... :r
tack för hjälpen ändå ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Okej. Till nästa gång; visa hela SQL-frågan. Det är lättare att hjälpa om man känner till förutsättningarna. ;)
Mvh