MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg jag använder följande SQL-uttryck
SQL = "SELECT DISTINCTROW KategoriNamn, tblProdSubKat.KatID FROM tblProdKat INNER JOIN tblProdSubKat ON tblProdKat.KatID = tblProdSubKat.KatID ORDER BY KategoriNamn ASC"
i Tabellen tblProdKat har jag följande fält:
KatID - Räknare/primärnyckel
Kategorinamn - Namn på produktkategorin/text
i Tabellen tblProdKat har jag följande fält:
KatID - I detta fält sparar jag ID från tblProdKat och det kan förekomma flera gånger så i denna sql får jag flera produktkategorier upprepade och det vill jag inte men får det inte att funka med DISTINCTROW
vill nämligen göra en koll mot den relaterade tabellen tblProdSubKat för att se om det finns några relaterade Id i den tabellen från tblProdKat. men vill inte att listan ska innehålla dubletter...
hoppas jag har gjort mig förstådd
mvh
Jonas
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Såhär månne?
SELECT KategoriNamn, tPSK.KatID
FROM tblProdKat tPK
INNER JOIN tblProdSubKat tPSK
ON tPSK.KatID = tPK.KatID
GROUP BY KategoriNamn, tPSK.KatID
ORDER BY Kategorinamn
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg Det funkar inte som förväntat utan nu blir det så att alla id som finns i den relaterade databastabellen tblProdSubKat visas.
så om inte ett ID från Tabellen tblProdKat har relaterats så visas inte den kategorin och så vill jag inte ha det utan det ska vara som om man använde sig av en sådan här SQL = "SELECT * FROM tblProdKat ORDER BY KatID DESC"
Bara det att jag behöver nyttja KatID som finns i tabellen tblProdSubKat.
Är det bättre att dom fälten jag relaterat inte heter samma eller har det någon betydelse?
Tack på förhand
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg
Method skrev:
Är det bättre att dom fälten jag relaterat inte heter samma eller har det någon betydelse?
Så länge du anger tabellnamn innan så spelar det ingen roll.
tabellnamn.kolumn
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg men när man öppnar med recorsetet då?
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg Då får du använda olika alias
select t.info as tinfo, q.info as qinfo...
<%=RecordSet("tinfo")%>
<%=RecordSet("qinfo")%>
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg Jag bifogar bilder på mina selectsatser och vad det får för resultet och även hur mina tabeller ser ut och vad dom innehåller...
Jag att resultatet skall presenteras som i selectall.gif men att jag skall ha en innerjoin till tblProsSubKat
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg Förstår ni inte hur jag menar???
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Inte helt... du kan inte göra en INNER JOIN mot tblProdSubKat och få samma resultat som din selectall.
Du kan däremot få alla typer i din tblProdSubKat listade och ordnade efter den typ det är (Kemi osv.).
SELECT subBeskrivning, tPSK.KatID, subKatID
FROM tblProdSubKat tPSK
INNER JOIN tblProdKat tPK
ON tPK.KatID = tPSK.KatID
GROUP BY KategoriNamn, tPSK.KatID, subKatID
ORDER BY KategoriNamn, tPSK.KatID, subKatID
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg finns det nån annan join man kan göra? så att man får det att fungera?
För jag ska göra en koll mot tblProdSubkat för om ett ID finns där i så ska man inte kunna radera den huvudkategorin... alltså radera skall inte skrivas ut på den kategorin... mottager gärna lite tips om vad som fungerar bra.
mvh
Jonas
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SELECT kat.KatID, kat.kategoriNamn,
count(skat.katid) as NumberOfSubKatID
FROM tblProdKat kat
left outer JOIN tblProdSubKat skat
ON kat.KatID = skat.KatID
GROUP BY kat.katid,kat.KategoriNamn
ORDER BY kat.KategoriNamn
Ovanstående fråga listar alla kategorier. NumberOfSubKatID innehåller antalet subkategorier för varje kategori. Om den har värdet 0 så finns det alltså ingen subkategori.
MethodMedlem sedan apr. 2001357 inlägg Kanon jag tackar så hemskt mycket för detta :D vart kan man läsa mer om de olika join?
tackar så hemskt mycket för all hjälp