Tjena!
Först av allt vill jag be om ursäkt om frågan hamnade fel, SQL eller ASP (och tillhörande tekniker) kunde jag inte riktigt placera frågan som rör en SQL-sats... en fråga via ASP alltså.
Frågan är följande:
På ett system jag gjort så vill folk ha möjlighet att göra en sökning på ett helt Kollinummer/Serienummer och få träffar på de poster som innehåller delar av det dom utförde sökningen på.
T.ex.
Jag har en produkt med serienummer 111222333456
Och vid inmatande av produkten var serienumret bortrivet så det de matade in var 2223334 eventuellt *22223334* som de skriver ibland för att markera då det inte är komplett (asteriskerna alltså)
Då vill jag alltså att en sökning på 111222333456 ska hitta 2223334 och jag vill göra detta i SQL-frågan, inte i någon loop i asp efter frågan körts.
Åt andra hållet är det ju enkelt att göra en liknande fråga
Te.x.
Tabell.Serienummer Like '%2223334%' för att få ut de kompletta serienummerna av en sökning på en del av serienumret, dock så är det tvärtom jag vill göra.
Det jag vill ha är en funktion som fungerar på ett sätt som denna fråga skulle ge (om den fungerade)
"Where '111222333456' Like '%'&Tabell.Serienummer&'%' "
Men en sådan fråga är ju felaktig.
Jag kanske är otydlig här, om så är fallet så säg till så försöker jag förklara bättre.
Om ni kan någon lösning på detta så skulle jag bli överlycklig!
Tack på förhand!