webForumDet fria alternativet

Sökmotor problem

11 svar · 297 visningar · startad av tank82

tank82Medlem sedan feb. 2003215 inlägg

Hej igen alla glada!

Nu är det så här att jag vill söka ur tabellen "nyhetartikel" på kolumnen "typ" som innehåller "nyhet" och "artikel" (det finns även andra värden där som jag inte vill ha med i min sökning ex. "ovrigt") och jag vill även ha med "texten" (där är all text till tex en nyhet finns)

Jag har provat med koden nedan, men det vill inte fungera.

Hur gör jag? ;)

SQL = "Select * from nyhetartikel WHERE typ = 'nyhet' OR WHERE typ = 'artikel' OR  texten Like '%" & Request.Form("sokord") & "%' ORDER BY datum DESC"

ps.
ni är så jävla bäst här på webforum.nu :birp
ds

SebbeMedlem sedan jan. 20031 603 inlägg
SQL = "Select * from nyhetartikel WHERE typ = 'nyhet' OR typ = 'artikel' OR texten Like '%" & Request.Form("sokord") & "%' ORDER BY datum DESC"

Pssst... SQL-forumet!

ska testa tack!

mm jag kom på det nu, fel forum ;)

när jag söker på tex. "utan" så kommer även poster med "utanför" med, hur gör jag för att fixa det?

hmm det blir så konstig sökning nu, det verkar söka på lite allt möjligt nu.....

Är det såhär du vill ha det eller?

SQL = "Select * from nyhetartikel WHERE (typ = 'nyhet' OR typ = 'artikel') AND texten = '" & Request.Form("sokord") & "' ORDER BY datum DESC"

hmmm det verkar inte fungera som jag vill heller.

Jag vill alltså bara kunna söka på nyheter och artiklar i db:n

Min db är uppbyggd enligt (kolla bifogade filen)

Det verkar som om det är såhär du vill göra. :)

SQL = "Select * from nyhetartikel WHERE (typ = 'nyhet' OR typ = 'artikel') AND texten LIKE '%" & Request.Form("sokord") & "%' ORDER BY datum DESC"

YES!! Mega tack!

Om jag vill lägga till ännu en kolumn att kunna söka i (ex både "texten" och "ort") hur skulle det se ut då?

Sen lovar jag att denna fråga är avklarad. hehe ;)

Menar du så här?

SQL = "Select * from nyhetartikel WHERE (typ = 'nyhet' OR typ = 'artikel') AND (texten LIKE '%" & Replace(Request.Form("sokord"), "'", "''") & "%' OR ort LIKE '%" & Replace(Request.Form("sokord"), "'", "''") & "%') ORDER BY datum DESC"

Fan Sebbe du kan ju detta, super tack :birp

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Flyttas från ASP

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb