tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg Hmm hur ska jag förklara detta då ;)
Jo det är så att jag vill plocka ut både "nyhet" och "artikel" men jag får inte riktigt ihop det.
Jag har provat med bla den koden ni ser här nedan, men som sagt det fungerade inget vidare. (om man tar bort koden som är markerat med rött så fungerar det, men då kommer ju endast "nyhet" med) Hur gör jag?
strSQL = "SELECT TOP 80 * FROM nyhetartikel WHERE typ = 'nyhet' [red][b]AND typ = 'artikel'[/b][/red] ORDER BY datum DESC"
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg strSQL = "SELECT TOP 80 * FROM nyhetartikel WHERE typ = 'nyhet' [b]OR[/b] typ = 'artikel' ORDER BY datum DESC"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ett annat alternativ:
strSQL = "SELECT TOP 80 * FROM nyhetartikel WHERE typ IN ('nyhet', 'artikel') ORDER BY datum DESC"
SQL-forumet
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Och prestandamässigt sett så ska man välja...? (Intiutivt så känns cyprus snabbare, men jag vet inte hur IN tolkas...)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Ska väl inte vara något egentlig skillnad då du bara ska ta ut 80 poster.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg I det här fallet lär den skillnad som finns vara försumbar, men jag tänkte lite i det större perspektivet.
Man skall ömt millisekunderna vårda ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det ska inte vara någon prestandaskillnad att använda IN() jämfört med en massa OR, utan man kan nog glatt köra på det som är bekvämast. För mig betyder det IN().
Sedan har ju IN() en annan fin fördel, men det har inte med det här att göra, och framför allt, det har inte i det här forumet att göra. ;)
Mvh
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg Stort tack!
Fungerar kanon, men att man inte själv kunnde räkna ut att det skulle vara OR och inte AND, jaja man lär sig sakta men säkert ;)